Virvoitusjuomat ja kivennäisvedet virkistävät panimoteollisuutta – oluen suosio laskee

HELSINKI

Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti lähestyy alkoholia sisältävien oluiden, siidereiden ja long drink -juomien myyntiä, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Liiton jäsenyritykset myivät tammi-kesäkuussa 178 miljoonaa litraa alkoholittomia juomia ja 216 miljoonaa litraa alkoholia sisältäviä juomia.

Kivennäisvesien myynti kasvoi 14,3 prosenttia ja virvoitusjuomien 4,4 prosenttia vuoden takaisesta. Oluiden myynti supistui 1,7 prosenttia ja siidereiden 2,3 prosenttia. Long drink -juomien myynti pysyi ennallaan. Kesän korvalle tultaessa alkoholia sisältävien juomien alamäki kuitenkin taittui.

Olut pysyi edelleen suosituimpana juomana 179 miljoonalla litralla. Virvoitusjuomia kului 133 miljoonaa litraa, kivennäisvesiä 47 miljoonaa litraa, lonkeroita 25 miljoonaa litraa ja siidereitä 13 miljoonaa litraa.

–  Tammi-kesäkuun tilasto todistaa yhä vahvemmin, että alkoholilain uudistumiseen liitetyt uhkakuvat alkoholin välittömistä ja kielteisistä vaikutuksista eivät selvästikään toteutuneet, arvioi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen tiedotteessa.

Yksityistuonti kasvanut

Tilasto ei sisällä yksityisihmisten tuontia ulkomailta. Pakarinen huomauttaa, että vuoden alussa voimaan tullut olutveron korotus näkyy alkuvuoden tuontitilastossa selkeästi.

–  Huolemme ja arviomme on, että erityisesti oluen matkustajatuonti kiihtyi edelleen heinäkuussa, jolloin sekä Viro että Latvia alensivat dramaattisesti alkoholiveroaan, Pakarinen sanoo.

Hän kiittää hallitusta siitä, ettei ensi vuodelle esitetä alkoholiveron korotusta, vaan hallitus tarkastelee alkoholin matkustajatuonnin kehitystä. Sen sijaan virvoitusjuomien veronkorotus 25 miljoonalla eurolla on liitolle pettymys.

Alkoholittomat nostivat Olvia

Alkoholittomien tuotteiden menekki oli yksi syistä, minkä vuoksi iisalmelaispanimo Olvi nosti liikevoittoaan ja -vaihtoaan huhti-kesäkuussa vuoden takaiseen verrattuna. Liikevoitto nousi yli 3 prosenttia 20 miljoonaan euroon ja liikevaihto vajaat 7 prosenttia 124 miljoonaa euroon.

–  Olvi-konsernin alkuvuoden liiketoiminta on kehittynyt suotuisasti erityisesti Suomessa, Valko-Venäjällä ja Liettuassa. Uutuudet ovat saaneet laajan jakelun, vienti on kasvanut ja alkoholittomien tuotteiden kysynnän kasvu on jatkunut markkinoilla, kertoo toimitusjohtaja Lasse Aho tiedotteessa.

Suomessa, Virossa ja Latviassa myyntimäärät laskivat hieman, mutta Liettuassa ja Valko-Venäjällä volyymit nousivat reippaasti. Liikevaihto supistui hiukan Virossa ja nousi Suomessa pari prosenttia. Liettuassa ja Valko-Venäjällä kasvua kertyi lähes 20 prosenttia.

Kommentoi




Suosituimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat