OP aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähentää enintään 290 työtehtävää

HELSINKI

OP-ryhmä kertoo aloittavansa isot yt-neuvottelut keskusyhteisönsä rakenteen yksinkertaistamiseksi.

OP suunnittelee ryhmäpalvelut ja ryhmäohjaus -toiminnon tuottamien sisäisten palveluiden liittämistä osaksi keskusyhteisön muita toimintoja. Yt-neuvottelut kohdistuvat muun muassa niihin OP:n työntekijöihin, jotka vastaavat asiakkaiden viesteihin puhelinpalvelussa ja chatin kautta. Yt-neuvottelut eivät koske OP:n osuuspankkeja.

Muutoksilla tavoitellaan 18 miljoonan euron kulusäästöjä ensi vuoden loppuun mennessä.

Yt-neuvottelut alkavat ensi maanantaina, ja niiden kohteena olevissa toiminnoissa työskentelee noin 1  900 ihmistä. Arvioitu vähennystarve on enintään 290 työtehtävää.

OP:n mukaan samaan aikaan on avoinna merkittävä määrä tehtäviä, joita pyritään tarjoamaan irtisanomisuhan alla oleville.

–  Isoin asia on, haluaako ja pystyykö henkilö ottamaan vastaan sen työtehtävän, joka on tarjolla, sanoo pääluottamusmies Eija Laurila OP:n keskusyhteisökonsernista.

Laurilan mukaan näissä yt-neuvotteluissa suurin muutos on esimiesten määrän vähentäminen. Esimiehille tarjotaan pääsääntöisesti asiantuntijatason tehtäviä, hän kertoo.

Yt-neuvottelujen suma vaatii työntekijöiltä jaksamista

OP ilmoitti uusista yt-neuvotteluista jo ennen kuin edelliset oli ehditty saada päätökseen.

Elokuun lopulla alkaneet yt-neuvottelut keskusyhteisön vakuutus- ja yrityspankkipuolella ovat OP:n mukaan nyt loppusuoralla. Näiden yt-neuvotteluiden on arvioitu johtavan enintään 250 työntekijän irtisanomiseen.

OP:n keskusyhteisökonsernissa käytiin läpi isot yt-neuvottelut myös viime vuoden syksyllä. Nyt ilmoitetut yt-neuvottelut ovat tällä erää viimeinen iso yt-kierros OP:n keskusyhteisössä.

–  Toki se kysyy jaksamista ihmisiltä, kun he ovat jatkuvasti yt-neuvotteluiden keskiössä, Laurila sanoo STT:lle.

OP:n henkilöstöjohtajan Hannakaisa Länsisalmen mukaan tavoitteena on, että koko OP:n keskusyhteisö siirtyy itseohjautuvaan työskentelytapaan ensi vuoden aikana.

Hän sanoo, että OP:n nykyisen pääjohtajan Timo Ritakallion aloittaessa keväällä 2018 työntekijöiltä oli tullut palautetta, että OP on liian hidas ja kankea reagoimaan toimintaympäristön muutoksiin ja asiakkaiden palautteisiin.

Länsisalmen mukaan työntekijöiden muodostamille tiimeille annetaan lisää mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä. Samalla keskijohdon koordinoivia tehtäviä karsitaan.

Digitaalisuus vaatii nopeampaa reagointia

OP:n jatkuvat yt-neuvottelut kertovat Laurilan mukaan työn murroksesta pankki- ja vakuutusalalla. Hänen mukaansa teknologian nopea kehitys vaikuttaa siihen, että OP:lla on uusia kilpailijoita, joilla ei ole perinteistä, isoa rakennetta harteillaan. Samalla teknologia muuttaa myös asiakaskäyttäytymistä.

  – Tämä toimiala on sellainen, jossa työn murros näkyy hyvin vahvasti, Laurila sanoo.

Länsisalmen mukaan yksi isoimmista muutoksista on ollut palveluiden siirtyminen digitaalisiin kanaviin.

–  Digitaalisessa maailmassa kun toimitaan, niin asiakkaiden tarpeisiin tulee reagoida huomattavasti nopeammin kuin fyysisiä kanavia käytettäessä.

Länsisalmi ei tässä vaiheessa ota kantaa siihen, kuinka monelle työnsä menettävälle voisi löytyä uusi työtehtävä OP:n sisältä.

–  Mahdollisimman monelle pyrimme tietysti tarjoamaan uutta tehtävää ja toivomme, että mahdollisimman moni siihen tarttuu.

Huhtikuussa OP kertoi selvittävänsä myös tulevaisuuden ryhmärakennettaan. Tällä hetkellä OP-ryhmään kuuluu noin 150 osuuspankkia sekä niiden keskusyhteisönä toimiva OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen.

Ryhmärakenteen selvitystyön ja OP-ryhmän tulevaisuuden pohdinnan on arvioitu valmistuvan ensi vuoden aikana.

Kommentoi











Suosituimmat talousuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat