Palkkaa nuori kesäksi töihin: Pohjanmaan kauppakamarin haastekampanja käyntiin kolmatta kertaa

Pohjanmaan kauppakamari käynnistää nyt kolmatta kertaa #palkkaanuori-kampanjan.

Samalla kauppakamari haastaa kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yritykset työllistämään nuoria kesäksi.

Kampanja toteutetaan ensimmäistä kertaa myös englanniksi tavoitteena parantaa kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.

Kauppakamarialueen yritykset rekrytoivat pääsääntöisesti alueen omista oppilaitoksista valmistuneita.

– Esimerkiksi alueemme ammattikorkeakouluista valmistuneista kaksi kolmesta työllistyy tänne. Vaikka työvoimapulan takia alueiden välinen kilpailu työvoimasta on kiristynyt, on vähintäänkin saatava säilytettyä sama taso, kauppakamarin tiedotteessa todetaan.

Kauppakamarin mukaan töiden tarjoaminen nuorille ja hyvän työnantajamielikuvan rakentaminen on yritykselle bränditeko tulevia rekrytointeja varten. Nyt on mahdollisuus luoda perusta sille, että yritys on kiinnostava ja haluttava, kun tämän hetken opiskelijat ja koululaiset siirtyvät työelämään.

– Haastan erityisesti pienemmät yritykset ilmiantamaan kesätyöpaikkansa. Nuorille kesätyönhakijoille ne voivat helposti olla vaikeasti löydettävissä, koska niistä ei useinkaan ilmoitella laajemmin. Yhteisellä alustalla ne pääsevät näkyviin tasavertaisesti isompien yritysten paikkojen kanssa, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä.

Alueella on noin 1500 kansainvälistä opiskelijaa, jotka ovat erinomainen resurssi moneen työpaikkaan kansainvälistäen samalla koko työyhteisöä.

– Erityisenä tavoitteena tänä vuonna onkin löytää yhä useammalle kansainväliselle opiskelijalle kesätyö, kertoo Pohjanmaan kauppakamarin harjoittelija Lukumanu Iddrisu.

Tällä hetkellä kauppakamarin kampanjasivustolta löytyy jo tuhansia kesätyöpaikkoja yli 40 eri työnantajalta. Viime vuonna haastekampanjaan osallistui 90 työnantajaa, joilla oli yhteensä 5500 kesätyöpaikkaa.

#palkkaanuori-kampanja käytännössä

#palkkaanuori on haastekampanja, jossa yritykset vastaavat yleiseen haasteeseen, ketään ei haasteta nimeltä. Haasteen vastaanottanut yritys ilmoittaa kauppakamarille mukana olostaan ja linkki yrityksen kesätyöhakuun lisätään kamarin kampanjasivulle.

Yritys voi kertoa mukana olostaan myös lataamalla kampanjan logon esimerkiksi verkkosivuilleen. Kauppakamari kertoo alueen yritysten tarjoamista kesätöistä toisen asteen ammatillisille ja korkeakouluopiskelijoille oppilaitosten, tapahtumien ja messujen sekä some-kanavien kautta.

Kampanjaan liittyen kauppakamari selvittää pohjalaisten ja keskipohjalaisten nuorten asennoitumista muun muassa työhön ja koulutukseen sekä heidän luottamustaan tulevaisuuteen.

Tämä tehdään alueen toisen asteen oppilaitosten toisen vuosikurssin opiskelijoille kohdistettavalla kyselyllä. Selvityksen tulokset julkaistaan viikolla 10.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi



Suosituimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta