”Home to three league-level football teams” – Mitä Vaasasta kerrotaan maailmalla?

Matkaoppaita julkaiseva Lonely Planet nosti Suomen maailman kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi vuodelle 2017. Sen vuonna 2015 ilmestyneessä Suomen-matkaoppaassa mainitaan luonnollisesti myös Vaasaa.

Kaupunkia käsitellään yli kahden aukeaman verran. Vaasan kerrotaan olevan eteläsuomalaisten mielestä pohjoisessa, minkä lisäksi etäisyyttä Ruotsiin on vain 45 merimailia.

Länsirannikon tärkeimpiin elämyksiin on sisällytetty Merenkurkun saaristossa risteileminen. Myös osa alueen parhaista rannoista sijaitsee Lonely Planetin mukaan Vaasan ympäristössä.

Historiaakin sivutaan: kiistellystä Vanhan Vaasan palosta kerrotaan versiota, jonka mukaan huolimaton vierailija nukahti ja pudotti piippunsa.

Nyky-Vaasassa sen sijaan voi oppaan mukaan nauttia Sweet Vaasan isoista salaateista, tanssia Faroksen laiturilla tai kuunnella suomalaisia ja ruotsalaisia yhtyeitä Hietskurockissa.

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson kertoo, että kilpailu suuriin matkaoppaisiin pääsemisestä on kovaa. Markkinointia opaskirjojen suuntaan tehdään paljon, ja maininnan saaminen on työntekijöille ilon asia.

– Oppaisiin nostetaan ihmisten hyviä kokemuksia. Me voimme aina kertoa Vaasasta, mutta tärkeintä on, että muut puhuvat siitä itse.

Jansson kertoo, että opaskirjoihin ollaan yhteydessä ympäri vuoden. Kun Visit Vaasa törmää vanhoihin juttuihin, he laittavat uusia tietoja ja oikaisevat tarvittaessa vanhoja.

Aluetta mainostaessa pidetään myös tiivistä yhteyttä paikallisiin hotelleihin. Tämän voi tulkita myös yhdeksi syyksi sille, että oppaissa mainitaan toistuvasti samat ravintolat ja vierailukohteet.

Huomiota maailmalta riittää. Michelin Travel Guide huomioi Vaasan kahdella tähdellä eli vierailusuosituksella. Michelinin kartalle on sijoitettu myös Mustasaari ja Seinäjoki, mutta nämä jäävät ilman tähtiä.

Oppaan kuvaus Vaasasta keskittyy historiaan ja arkkitehtuuriin: ruotsalaiset purjehtijat perustivat siirtokunnan Pohjanmaan saaristoon, ja alueelle syntyi myöhemmin Korsholmin linnoitus. Viljo Revell on mainittu yhtenä merkittävistä 1900-luvun arkkitehdeistä.

Tikanojan taidekoti ja Pohjanmaan museo saavat Micheliniltä kaksi tähteä. Yhden tähden ovat saaneet kauppahallin ja Vanhan Vaasan lisäksi myös Rewell Center.

Insight Guides -sarjan matkaoppaassa puolestaan kerrotaan, että Vaasa on selkeä jakaja pohjoisen ja etelän välillä. Arkkitehtuuria kuvataan art nouveaun ja modernin yhdistelmäksi. Huomiota saavat kaupungintalo, Stundars, Wasalandia ja Tropiclandia.

"Vaasa on sekoitus uniikkia luonnollista kauneutta ja eloisaa kulttuuria"

Näin sanoo lehtijutun muotoon kirjoitettu koko sivun mainos Finnairin Blue Wings-lehdessä, joka on kesäkuun loppuun asti saatavilla ilmaiseksi yhtiön jokaisella lennolla.

Jutun on tehnyt Visit Vaasa yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa. Max Jansson kertoo, että kahden kuukauden aikana jutun tavoittavuudeksi arvioitiin 1,6 miljoonaa matkustajaa.

Englanninkielisessä artikkelissa mainitaan energiayritysten keskittymä, opiskelijoiden suuri määrä ja maailmanperintöalue. Erityismaininnan saa myös Saltkaretin näköalatorni.

Tekstin lopetuksessa korostetaan Vaasan lukuisia tapahtumia ja niiden merkitystä alueen elävyydelle: "Ei ole päivää, jolloin Vaasassa ei tapahtuisi jotain".

Jutussa on kuitenkin myös virheitä: kuorofestivaalin järjestämiskaupungiksi kerrotaan Vaasi, maailmanperintökohde on puolestaan Merenkurku ja lähialueen saaristo on uppo-outo Kvargen.

Lisäksi artikkeli väittää, että Vaasassa olisi kolme liigatasolla pelaavaa jalkapallojoukkuetta: VPS, Royals ja Sport.

Näitä lukuunottamatta artikkeli edustaa linjaa, jota Vaasasta halutaan antaa ulospäin. Markkinointi kohdistuu Ruotsiin Väster- ja Norrbottenin alueille, Norjaan, Saksaan ja Aasiaan. Erityisesti kahta viimeistä on edistetty viime aikoina.

Näiltä alueilta tuleville oli maalis-huhtikuussa lentokenttien langattomissa verkoissa kohdennettu minuutin mittaista mainosvideota, jota tähdittää Sara-Maria Forsberg.

Janssonin mukaan video tavoitti 200 000 matkustajaa, joista puolet oli kansainvälisiä ja puolet kotimaisia.

Touko-kesäkuussa Blue Wingsin juttu on luettavissa lentokoneiden sähköisessä järjestelmässä, missä sen tavoittavuudeksi oli arvioitu jopa 600 000 matkustajaa. Lisäksi kaupunkia markkinoidaan Ruotsissa jatkuvasti Facebookissa sekä TV4-kanavalla yhtenä viikkona kuukaudesta.

Vaasa-kuvassa on meneillään muutos. Saaristosta puhutaan aiempaa enemmän, kuten myös läheisistä Ruotsin rannikkoalueista. Tulevaisuus on Janssonin mukaan kokonaisten alueiden markkinoinnissa.

Tähän vaikuttaa myös turistien muutos. Aiemmin he olivat enimmäkseen perheitä Ruotsista, mutta nyt Saksasta ja Suomesta tulevien pariskuntien määrä on lisääntynyt. Jansson uskoo kehityssuunnan jatkuvan.

– He tekevät enemmän. Korostamme toiminnallista tekemistä ja tapahtumia. Manner-Euroopassa ollaan totuttu kulkemaan pidempiäkin matkoja.

Muutos näkyy myös Lonely Planetin oppaassa. Vaasan kerrotaan olleen pitkään lapsiperheiden leikkikenttä, mutta opas korostaa nosteessa olevaa kulttuurielämää sekä yliopistoja, joita on heidän mukaansa peräti kolme.

Mutta missä on pohjalaisuus? Ei huolta.Virolainen Rain Kool käsittelee sitä matkaoppaassaan "jäykkään ja terävään" Suomeen, kange ja karge Soome. Sen mukaan Pärnun ystävyyskaupungissa Vaasassa ei ole pohjalaisuutta.

Ominaisuus määritellään pohjois-suomalaisen paikallisväestön luontaiseksi ylpeydeksi ja tavaksi tehdä asiat viimeisen päälle.

Juttu on julkaistu V:sa-kaupunkiliitteessä 16. kesäkuuta.

TUUKKA TUOMASJUKKA

Kommentoi

Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset
Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi


PO Maakunta uusimmat alasivun lista