Tuhokuvia ja sankareita Tyynellä valtamerellä – katastrofispektaakkelien ohjaaja Roland Emmerich tarttui sotahistoriaan

TUKHOLMA

Midway on ohjaaja Roland Emmerichin näköinen elokuva. Henkilötarinat muistuttavat Emmerichin suurimman menestyksen Independence Dayn sankarihahmoista. Kuvastoon kuuluu valtavia tuhonäkymiä, kuten katastrofielokuvien mestariksi kutsutun ohjaajan hiteissä Godzilla ja 2012.

Tällä kertaa kehys on historiallinen ja miljöönä Tyyni valtameri. Elokuva alkaa Pearl Harbourin pommituksesta ja huipentuu Midwayn taisteluun puoli vuotta myöhemmin. Mukana on Doolittlen iskuna tunnettu Tokion yllätyspommitus sekä sivujuoni koodinmurtajista.

–  Midway oli toisen maailmansodan mahtavin revanssi, Emmerich sanoo.

–  Yhdysvallat ei ollut varautunut sotaan, mutta puolessa vuodessa Pearl Harborin jälkeen laivasto oli valmis.

Isänmaallisen sotaelokuvan tekeminen Donald Trumpin ollessa presidenttinä ei vaivannut saksalaistaustaista Emmerichiä, joka tunnetaan demokraattina.

–  Nationalismin noustessa haluan näyttää, että se johtaa sotaan, ja muistuttaa jakautuneelle Amerikalle, että yhteistyö on voimaa.

Hänen mukaansa toisen maailmansodan mielentila oli aivan muuta kuin Trumpin ajatus Amerikan uudesta suuruudesta.

–  Katsokaa 1940-lukua ja ihmisiä, jotka kuolivat demokratian ja vapauden puolesta, ja katsokaa sitten häntä. Asia on aika ilmeinen.

Liian kallis elokuva

Emmerichin ohjaukset ovat keränneet elokuvateattereissa lähes kolme miljardia euroa. Renny Harlinin tapaan hän oli euro-ohjaaja, jonka pyrkimykset tehdä kotimaassa Hollywood-tyylistä viihdettä leimattiin 1980-luvulla lähinnä roskaksi.

Kolmas amerikkalainen elokuva Independence Day rikkoi ennätyksiä mutta ei vieläkään antanut vapaita käsiä. Emmerich halusi tehdä Midwayn jo silloin. Tehosteet ja lentotaistelujaksot olisivat tehneet siitä yhden kaikkien aikojen kalleimmista.

– Hintalapun vuoksi Sony-studion pomon piti hakea hankkeelle hyväksyntä yhtiön omistajilta Japanista. He sanoivat ei.

Kun Emmerich halusi palata aiheen pariin muutama vuosi sitten, Hollywood-studiot sanoivat jälleen ei, vaikka budjetti oli jo maltillisempi tehosteteknologian kehityttyä. Midway syntyi independent-tuotantona, johon kerättiin rahaa muun muassa Kiinasta. Pääosissa ei ole suurimpia tähtiä vaan nousevia nimiä, kuten Ed Skrein ja Patrick Wilson.

Seuraavaksi Kuu putoaa

Midwayssa korostetaan japanilaisten kansallismielisyyttä. Koska japanilaiset ovat tarinassa hyökkääjiä, maasta ei ollut ensin helppo löytää näyttelijöitä upseerien rooleihin. Huolta saattoi aiheuttaa myös kiinalainen rahoitus. Kiinan ja Japanin suhde toisessa maailmansodassa on maissa edelleen arka aihe.

–  Japanilaisten roolittamisessa piti ymmärtää, kuinka he kunnioittavat sotasankareitaan. Näyttelijöitä huolestutti, miten hahmot esitetään.

Lopulta lentotukialuksen komentajaa Tamon Yamaguchia esittää yksi Japanin suurimmista tähdistä, Tadanobu Asano. Emmerichin mukaan kiinalaiset eivät puuttuneet elokuvan sisältöön.

Midwayn jälkeen Emmerich on tekemässä spektaakkelin, jonka hän itsekin sanoo olevan Independence Dayn kaltainen yhdistelmä katastrofi- ja tieteiselokuvaa. Moonfallissa Kuu irtoaa radaltaan ja lähestyy Maata.

–  Painovoima alkaa muuttua, ja näemme hurjia sääilmiöitä.

Tässä ajassa tarina rinnastuu ilmastomuutokseen, josta Emmerich teki jo elokuvan The Day After Tomorrow.

–  Moonfallissa toiset yrittävät pelastaa ihmiskuntaa ja toiset kamppailevat hengestään. Siitä tulee tunteellinen juttu.

Kommentoi











Suosituimmat kulttuuriuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat