Selvitys: Lapsiperheelliset käyvät muita useammin lauantai-iltana ostoksilla

Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan noin 82 prosenttia kuluttajista pitää kauppojen laajentuneista aukioloajoista.

Selvityksestä käy muun muassa ilmi, että lapsiperheelliset käyvät muita useammin lauantai-iltaisin ostoksilla. Eniten lauantai-iltojen ostoskäyntejään ovat lisänneet alle 35-vuotiaat miehet ja naiset. Erityisen paljon vapautuneita aukioloaikoja arvostavat alle 40-vuotiaat naiset ja pääkaupunkiseudulla asuvat, selvityksessä kerrotaan.

Suurten kaupunkien asukkaat arvostavat eniten juuri viikonloppujen laajentuneita aukioloaikoja. Suurin osa vastaajista oli myös sitä mieltä, että sunnuntain aukiolot helpottavat ja antavat joustoa arjen ja aikataulujen järjestämisessä. Pääkaupunkiseudulla näin vastasi 62 prosenttia, muissa vähintään 50 000 asukkaan kaupungeissa 53 prosenttia ja muussa Suomessa 48 prosenttia.

Kilpailun koetaan kiristyneen

Selvityksen mukaan runsas 80 prosenttia päivittäistavarakaupoista ja lähes puolet erikoiskaupoista kokee kilpailun kiristyneen nimenomaan aukiolojen vuoksi.

Pienet päivittäistavarakaupat ja kioskit ovat menettäneet selvityksen mukaan myyntiään. 56 prosenttia päivittäistavarakaupoista pitääkin vapaita aukioloja aiempaa sääntelyä huonompana.

– Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan suurimmat työllistäjät näyttävät kannattavan sääntelyn poistamisesta. Mutta eivät pienemmätkään yritykset yksimielisesti sitä vastusta: runsas neljännes alle 20 henkeä työllistävistä päivittäistavarakaupoista kokee nykyisen vapauden aikaisempaa lainsäädäntöä parempana, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo tiedotteessa.

Selvityksessä on esillä myös laajempia aukioloaikoja kritisoivien päivittäistavarakauppojen kommentteja. Niissä valitellaan ainakin sitä, että kioskien asiakkaat ovat siirtyneet kauppoihin ja että liikenneasemien asiakkaat ovat siirtyneet muihin kauppoihin.

Selvitys koostuu Kaupan liiton, Päivittäistavarayhdistyksen ja Muotikaupan Liiton jäsenkyselystä, johon vastasi 402 vähittäiskaupan yritystä, TNS Gallupilla teetetystä otospohjaisesta kuluttajakyselystä, jonka otos oli 2 004 vähintään 15-vuotiasta mannersuomalaista sekä Feedbackly Oy:n 1 877 asiakkaalta keräämään asiakaspalauteaineistoon.

Aki Laurokari, Helsinki / Lännen Media

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat kotimaan uutiset





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat