"Sähköauton ostoon 4 000 euron suora tuki" – keskustassa valmistellaan autoilun kumousta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen pelkää, että Suomi jää autoilun takapajulaksi, ellei valtio ryhdy nopeisiin toimiin. Kaikkonen esittää, että valtio tukee sähköllä käyvien autojen hankintaa suoralla 4 000 euron tuella vuoden 2018 alusta lähtien.

Kaikkonen kertoo, että ympäristöystävällisten autojen hankintatuesta on käyty keskusteluja ympäristö-, liikenne- ja elinkeinoministeriöissä, joita johtavat keskustalaiset ministerit. Asian valmistelu pitää Kaikkosen mielestä aloittaa heti, jotta mahdollinen hankintatuki saadaan sisällytetyksi valtion vuoden 2018 budjettiin.

– Tehokkainta olisi tukea sähköauton hankintaa suoraan. Ruotsissa tuki on ollut 4 000 euron luokkaa, mikä on johtanut sähköautojen yleistymiseen. Muutaman sadan euron tuella ei olisi mitään vaikutusta. Esimerkiksi 4 000 euron suoralla tuella olisi varmasti vaikutusta, Kaikkonen perustelee.

– Meillä on sähkö- ja kaasuautoja todella vähän. Uusista autoista niitä taitaa olla vain prosentti, joka on vuonna 2016 hyvin vaatimaton osuus. Esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat meitä huomattavasti edellä ympäristöystävällisessä autoilussa, Kaikkonen sanoo.

Autoilua on hänen mielestään ohjattava poliittisilla päätöksillä nopeasti ympäristöystävälliseen suuntaan.

– Asiassa pitää liikkua vahvasti hallituskauden aikana. Muuten jäämme autoilun perähikiäksi. EU on asettamassa tiukkoja tavoitteita ilmastopäästöjen vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoite vaatii uusia toimia, ja liikenteen päästöjen vähentäminen voisi Suomen kohdalla olla keskeisessä osassa, koska meillä on paljon autoja myös tulevaisuudessa, Kaikkonen arvioi.

Trafin tilastojen mukaan Suomessa ensirekisteröitiin 1.1.–31.7. vain 122 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Autoista oli Tesla Model S -mallisia 59 ja Nissan Leafeja 54. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin ajanjaksolla yhteensä 73 805. Sähköautojen osuus kaikista uusista henkilöautoista oli mitätön 0,165 prosenttia.

Volkswagen Golf on Suomen suosituimpia automalleja, mutta sähkökäyttöisiä Golfeja on ensirekisteröity tänä vuonna vasta vaivaiset neljä kappaletta.

– Jotta sähköautoja saadaan Suomeen lisää, ostoon tarvitaan porkkana. Vaikka niiden hinnat ovat tulleet jonkin verran alaspäin, hintaero bensiini- tai dieselkäyttöisiin autoihin on tuntuva. Harvempi mattimeikäläinen panostaa niin paljon enemmän autoon, vaikka kuinka olisi halua ajaa ympäristöystävällisesti, Kaikkonen arvioi.

Nissan Leafin edullisin malli (Visia 24 kWh) maksaa 35 000 euroa, mutta malliston hinnat kohoavat nopeasti 40 000 euroon. Noin 40 000 eurolla saa jo hankituksi ylempään keskiluokkaan kuuluvan bensiinikäyttöisen auton.

Sähkökäyttöisen e-Golf 85 kW -auton lähtöhinta on 42 000 euroa. Tesla S saattaa lisävarusteineen maksaa jopa 100 000 euroa.

Kaikkosen mukaan 4 000 euron suora hankintatuki toisi varsinkin edullisemmat sähköautot hinnoiltaan suomalaisen keskiluokan ulottuville.

Polttoaineita koskevaan lainsäädäntöön Kaikkonen ja keskusta esittävät myös huomattavaa muutosta.

– Biopolttoaineiden käyttöä olisi helpointa edistää siten, että polttoaineeseen sekoitettaisiin nykyistä enemmän bioraaka-ainetta. Suomessa on bioraaka-aineelle lähteitä vaikka kuinka: puuta ja metsäteollisuuden sivutuotteita. Bioraaka-ainetta sekoitetaan nytkin polttoaineisiin jonkin verran, kymmenkunta prosenttia, mutta sen osuutta pitäisi nostaa nopealla aikataululla, Kaikkonen esittää.

Kaikkonen kertoo keskustelleensa elinkeinoministeri Olli Rehnin (kesk.) kanssa polttoaineiden bioraaka-ainevaatimuksen nostamisesta.

– Eduskunnan pitäisi lainsäädännöllä velvoittaa polttoaineiden jakeluyhtiöt lisäämään biokomponentin osuutta Suomessa myytävien polttoaineiden koostumuksessa. Juttelin juuri ministeri Rehnin kanssa. Ministeriössä on menossa selvitystyö asiasta. Kunnianhimoisia poliittisia päätöksiä tarvitaan hallituskauden aikana, Kaikkonen linjaa.

Keskusta on Kaikkosen mukaan valmis ajamaan lakimuutosta hallituksessa.

– Kotimaisen biopolttoaineen käytön lisääminen toisi uusia työpaikkoja ja vähentäisi tuontiriippuvuutta, hän perustelee.

LAURI NURMI / LÄNNEN MEDIA

Kommentoi








Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat