Lehdet jekuttivat taas lukijoitaan – urheilu ja kuntien rahapula toistuvat aprilliuutisissa

Aprillipäivän aamuna lehdet ovat jälleen perinteiseen tapaan jekuttaneet lukijoitaan ympäri maata. Ohessa on kooste Lännen Median omistajalehdissä tänään julkaistuista huumoriuutisista. Aprillia, aprillia!

 

Ilkka: Tunnustamalla voi välttää ylinopeussakot

 

Monet Nurmon risteystyömaan ohi ajaneet saavat lähiaikoina ikävää postia poliisilta. Sakon voi kuitenkin välttää ilmoittamalla poliisille, jos epäilee ajaneensa alueella torstaina ylinopeutta.

Itäväylän päässä Nurmon eritasoristeyksen työmaan kohdalla järjestettiin torstaina poikkeuksellinen ylinopeusratsia. Jaksoittain yhteensä viiden tunnin aikana poliisi tallensi jokaisen ohi ajaneen ajoneuvon nopeuden.

Työmaa-alueen molemmin puolin on väliaikainen 50 kilometrin nopeusrajoitus. Poliisin mukaan merkittävä osa autoilijoista ylitti nopeusrajoituksen, osa jopa huomattavasti. Vähimmillään rikesakko ylinopeudesta on tällä hetkellä 170 euroa.

Liikennevirta valtatie 19:llä on yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nopeusratsian syynä oli poliisin yleinen huoli tietyömaiden turvallisuudesta.

Yleensä ylinopeutta ajava kuljettaja pysäytetään liikenteessä välittömästi ja suppea esitutkinta suoritetaan tien päällä. Nyt päädyttiin resurssisyistä tallentavaan nopeusvalvontaan.

Risteyksen molemmin puolin on aiemmin ollut automaattinen valvontakamera, joilla havaitut ylinopeudet ovat olleet maan huipputasoa. Kameratolppien poistuttua tietyömaan takia nopeudet ovat kasvaneet poliisin mukaan huolestuttavasti.

Poliisi poimi eilen kuvanauhoilta kymmenien ylinopeutta ajaneiden rekisteritiedot. Ylinopeudet vaihtelivat muutamasta kilometristä 35:een.

Eilisen ratsian suppea esitutkinta tapahtuu tänään perjantaina Pohjanmaan poliisilaitoksella Fallesmannissa Seinäjoella. Autoilijat, jotka epäilevät tulleensa tallennetuksi poliisin kuviin, voivat käydä tunnistamassa autonsa videoaineistosta.

Mikäli ylinopeus ei ole merkittävä, kuljettajalle määrätty rikesakko voidaan mitätöidä. Ehtoja ovat, että kuljettaja myöntää ylinopeuden ja vakuuttaa, että teko on ollut satunnainen ja tapahtunut epähuomiossa.

Videotarkistuksen vuoksi Fallesmannissa asioivat ohjataan perjantaina tuloaulasta suoraan videonkatselutilaan, eikä heidän pidä ottaa jonotusnumeroa.

Poliisihallinnosta kerrotaan, että Nurmon kaltaiset digitaaliset valvontaiskut ovat yleistymässä. Syynä on poliisin paheneva resurssipula.

Toinen syy on niin sanottu tehokkaan katumisen periaate. Sitä ollaan jo oikeuslaitoksessa soveltamassa varakkaisiin henkilöihin, jotka ovat jättäneet ilmoittamatta ulkomailta saatuja huomattavia korkotuloja.

Poliisi uskoo, että rikesakon peruminen vaikuttaa myönteisesti kuljettajien myöhempään liikennekäyttäytymiseen.

Pienistä ylinopeuksista määrätään rikesakko, isoista ylityksistä päiväsakkoja. Rikesakkojen euromäärä nousi viime syyskuun alusta merkittävästi.

Alle 15 kilometrin ylinopeus 50:n rajoitusalueella tuo 170 euron rikesakon. Jos ylinopeutta on 15–20 kilometriä tunnissa, rikesakko on 200 euroa. Jos ylinopeutta on yli 20 kilometriä tunnissa, seurauksena ovat päiväsakot. Niiden arvoon ja lukumäärään vaikuttavat kuljettajan tulot ja mitatun ylityksen suuruus.

Kuljettaja voi kiistää ylinopeutensa, mutta poliisi voi silti määrätä sakot. Silloin lopullisen ratkaisun asiassa tekee syyttäjä.

 

Kaleva: Tappara tuo välieriin salaisen maila-aseen

 

Tappara aikoo kaataa Kärpät välieräsarjassa salaisen aseen voimin: kaikessa hiljaisuudessa Tampereella on kehitetty nanoteknologiaan perustuva jääkiekkomaila, jolla kiekon lähtönopeus lyöntilaukauksessa voidaan lähes kaksinkertaistaa.

Kohumaila on ensimmäistä kertaa ottelukäytössä tänään Raksilassa: muiden muassa runkosarjassa 17 maalia mättänyt Patrik Laine saa tuhoaseen käteensä ensimmäisen kerran.

Salaisuus paljastui yllättäen, kun eräs juniorijoukkueen jääkiekkohuoltaja alkoi ihmetellä Hakametsän hallin nurkassa seisonutta uudennäköistä Montreal-mailaa: huoltaja tiesi hyvin, että Montreal-mailojen tuotanto Padasjoella päättyi vuosia sitten.

Koodinimellä Swinger kulkevia mailoija löytyi enemmänkin Tapparan mailavarastosta. Tapparassa ollaan vaitonaisia ja ilmeisen harmistuneita asian paljastumisesta.

– Kaikki pelaajiemme käyttämät mailat ovat täysin jääkiekon kilpailusääntöjen mukaisia, tämä tieto riittäköön, Tapparan mailahuoltopäällikkö Ensio Karttunen totesi.

Swinger-mailalla on kanadalaislähteiden mukaan mitattu jopa 240–280 km/h:n lähtönopeuksia. Uuden mailan rakenteessa on pystytty hyödyntämään nanoteknologian, komposiitin ja salaisen kumisekoitteen yhteisvaikutukseen: lyöntilaukaukseen valmistautuvan pelaajan mailanvarsi tekee jo taakseviennin aikana sisäisen heijausliikkeen, joka kääntyy vastavoimaksi, kun laukaus lähtee.

Kärpissä viitataan kintaalla "salaiselle aseelle".

– On selvää, että Tappara käyttää kaikki mahdolliset psyykkaamiskeinot meitä vastaan, ovathan he nyt kolmatta kertaa samassa tilanteessa eli iskemässä päätään betoniin. Ja jos pelilliset taidot eivät riitä, pitää keksiä mitä vain, kärppäjohto kuittaa.

 

Kainuun Sanomat: VR luopuu säästösyistä myös veturinkuljettajista

VR:n konduktöörien ulosmarssi johtaa täydelliseen mullistukseen Suomen rautatieliikenteessä ja matkustajapalveluissa.

Kainuun Sanomien käsiinsä saaman salaisen muistion mukaan VR:n tähänastinen säästöohjelma ei ole lainkaan riittävä. VR alkaa soveltaa pankeista tuttua palvelukonseptia, jossa asiakas tekee pankkivirkailijan työt.

Rautateille sovellettuna itsepalvelu tarkoittaa sitä, että konduktöörit saneerataan luonnottoman poistuman kautta kokonaan junilla kuleksimasta.

Omien lippujen tarkastus luontuu asiakkailtakin yhtä kätevästi kuin olutjuopolta pullonpalautus.

Toisessa vaiheessa VR poistaa veturinkuljettajat. Kajaanissa taannoin esitelty 60-senttinen hoivarobotti Zora on jo valmis korvaamaan hoitajat vanhustenhuollossa.

Robotin karvalakkiversio osaa tanssia ja pelata kivi-paperi-sakset –leikkiä. Kyllä sellaisella potentiaalilla yksi Pendolino saapuu varmemmin perille kuin taannoisina tuiskutalvina.

Veturinkuljettajienkin korvaamiseen tarvitaan ylimenokausi. Kajaanin rautatieasemalla on tänään perjantaina huhtikuun ensimmäisenä päivänä kello 10 rekrytointimessut väliaikaisille veturinkuljettajille. Pätevyysvaatimuksia on kaksi: kohtalainen rollaattorin hallintataito ja huonot unenlahjat.

 

Forssan Lehti: Forssan kaupungista koirankakaton vyöhyke

 

Forssan kaupunki julistaa asuinkatunsa ja kansallisen kaupunkipuistoalueensa koirankakattomaksi vyöhykkeeksi tästä päivästä lukien. Julistuksen perusteella kaupunki velvoittaa koiranomistajiaan rekisteröimään lemmikkiensä ulosteluokan ja pitämään kävelyreitit viiden metrin etäisyydellä väylän laidasta ulosteettomina.

Kaupunki alkaa tästä päivästä periä koirista korkeinta 150 euron haittaveroluokkaa, ellei ulosteluokkaa ole määritelty. Koirat jaetaan ulosteiden perusteella kolmeen haittaluokkaan: pieniin, keskisuuriin ja suuriin pökäleisiin. Alemmat veroasteet ovat 50 ja 100 euroa vuodessa.

Koiranomistajat voivat tuoda lemmikkiensä koirankakkanäytteen Forssan torille kaupungin kojulle tänään klo 10–14 ulosteluokitusta varten. Pienen koiran haiseva ja jalkineisiin liimautuva uloste voi nostaa sen verotuksen isojen koirien tasolle.

Kojulla on mahdollisuus myös pyytää koirankakkaverosta vapautusta sosiaalisilla perusteilla tai sitoutumalla koirankakkapussien käyttöön. Koirankakkapussien päivittäiseen käyttöön lupautuvat saavat lemmikkiensä hihnaan merkiksi ruusukkeen.

Kaupunki pyytää kaupungin asukkaita huolehtimaan katupartioinnilla siitä, ettei koiria enää päästetä tarpeilleen kävelyreittien varteen. Määräyksiä rikkovista voi ottaa älykännykällä kuvan. Kaupunki kutsuu lisäksi koululaiset ja eläkeläisjärjestöt koirankakkojen keräystalkoisiin.

 

Aamulehti: Tampereen jättiyliopiston nimeksi tulee Moro University

 

– Kaikki alkaa aina nimestä, Paolo Lagonero sanoo.

Viestintätoimisto Succo Vedovotton graafikko klikkaa hiiren painiketta ja kiihkeä odotus päättyy. Tampereen tulevan jättiyliopiston logo heijastuu valkokankaalle. Samalla paljastuu yliopiston nimi: Moro University.

– Moro nääs, Lagonero tapailee manselaista puheenpartta – ja saa teknillisen yliopiston auditorioon kokoontuneet hörähtämään.

Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhdistymishanke Tampere3 nytkähti torstaina merkittävällä tavalla eteenpäin, kun hankkeen yhteydessä pitkään huhuiltu italialaisrahoitus varmistui.

Teknillisellä yliopistolla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että Italian opetusministeriö ja Barin yliopisto sijoittavat hankkeeseen sen perustamisvaiheessa noin 200 miljoonaa euroa.

– Näin mukana olevien korkeakoulujen yhteenlaskettu tase saadaan nostettua noin 600 miljoonaan euroon, mikä mahdollistaa opiskelijoille korkeatasoisen koulutuksen, uudenlaiset, joustavat opintopolut sekä monipuoliset työelämän ja tieteen tarpeita palvelevat tutkinnot, TTY:n rehtori Markku Kivikoski sanoo.

– Jos kaikki sujuu hyvin, panostuksemme kasvaa jatkossa jopa kolminkertaiseksi. Näin Moro University pystyisi haastamaan Aalto-yliopiston suomalaisen koulutuskentän johtotähtenä, Barin yliopiston ohjeistamispäällikkö Giacomo Migliorare lupaa.

Moro Universityn logo on luonteva yhdistelmä suomalaisille ja italialaisille tuttuja elementtejä. Näsinneulan varjossa seisoo vaikuttava rivi sypressipuita.

– Moro-sana on italialaisille yhtä tuttu kuin tamperelaisille. Sana merkitsee italian kielellä nummea, Paolo Lagonero kertoo.

Yliopistoyhteistyön myötä Tampere-Pirkkalan lentoaseman ja Barin Karol Wojtyla -lentokentän välille avataan lentoyhteys.

Syyskuusta 2017 alkaen Ryanair lentää Tampereelta Bariin ja takaisin kaksi kertaa päivässä.

– Opiskelijakortilla lennon hinnasta saa jopa 60 prosenttia pois, lentoyhtiön kaupallinen johtaja David O’Brien kertoo.

 

Hämeen Sanomat: Museovirasto yhtiöittää Hämeen linnan

 

Museovirasto yhtiöittää Hämeen linnan. Linnan kiinteistö ja kalusteet siirretään huhtikuun kuluessa uuteen Hämeen linna –nimiseen osakeyhtiöön.

Yhtiöittämällä tehostetaan linnan liiketoimintaa. Museovirasto pitää ilmeisenä, että ainakin osa osakeyhtiöstä myydään sijoittajille.

– Ilman yhtiöittämistä emme voi panna täytäntöön hallituksen määräämiä säästöjä, toteaa Museovirasto yli-intendentti Liina Keski-Karvaus.

Keski-Karvaus pitää mahdollisena, että osakeyhtiö muuttaa linnan kiinteistön kiinteistöyhtiöksi ja myy siitä osan huoneistoina.

– Pienasunnoilla on kysyntää Hämeenlinnassa. Alustavien arvioiden mukaan muutostyöt eivät olisi kovin kalliita. Olihan osa linnasta vielä 1950-luvulla jaettuna pieniin yksiöihin.

Suomessa on viime vuosina arvosteltu kansallisomaisuuden myyntiä ulkomaisille sijoittajille. Keski-Karvaus toivottaa kaikki sijoittajat tervetulleiksi.

– Viime arvioiden mukaan Hämeen linna ei ole kulttuurihistoriallisesti niin arvokas kuin on luultu. Suurin osa linnastahan ei ole 1200-luvulta.

Keski-Karvaus vertaa Hämeen linnaa ranskalaisiin linnoihin, joista suurin osa on myynnissä varsin edullisesti. Suomessa Museovirasto uskoo saavansa sijoituksensa vielä takaisin.

Romaniassa myytiin vastikään Draculan linna 9 miljoonalla eurolla. Keski-Karvaus ei usko, että Hämeenlinnassa päästään yhtä korkeisiin myyntituloihin.

Hämeenlinnan kaupungin johto on yllättynyt tiedosta, että linna muutetaan osakeyhtiöksi ja ainakin osittain myydään. Kaupunginjohtaja Kimo Tenakkala toivoo jatkossa tiivistä yhteistyötä Museoviraston kanssa.

– Kaupungin vanhustenhuollolla ja koululaitoksella olisi tarvetta linnan tiloille. Ottaisimme mielellämme myös tyrmän uudelleen käyttöön, Tenakkala sanoo.

 

Pohjalainen: Vaasan Palloseura myydään Bahrainiin

 

Vaasan jalkapallostadion on myyty. Uusi omistaja on useita stadioneita maailmalla omistava Bahrainissa vaurastunut öljymiljonääri Khalid Mohammed al Ghamdi. Kauppasummaa ei paljasteta, mutta tiettävästi se nousee useisiin satoihin miljooniin euroihin.

Samassa kaupassa al Ghamdi ostaa myös Vaasan Palloseuran, joka saa uuden omistajan myötä eurooppalaisten huippuseurojen tasoisen pelaajabudjetin.

Al Ghamdille jättikaupan perusteena oli rakkaus.

– Minä rakastan jalkapalloa. Tämä on pieni raha rakkaudesta, hän sanoo Pohjalaiselle.

Uuden omistajan myötä myös stadionin nimi vaihtuu jälleen. Jatkossa Vaasan jalkapallostadion kantaa al Ghamdin nuorimman tyttären, Elsan, nimeä.

Vaasan kaupungille stadionkauppa tulee tärkeään paikkaan, sillä vaikea kuntatalouden tilanne on pakottanut Vaasankin säästökuurille. Vaikka kauppasummaa ei julkisuuteen paljastetakaan, kaupungin kassa pullistelee ääriään myöten tulevina vuosina.

Hallintojohtaja Veli-Matti Laitisen mukaan päätös myynnistä oli helppo, kun kaupunki kuuli summan kohoavan jopa satoihin miljooniin euroihin. Vaasa saa siis stadionin alkuperäiset kustannukset vähintään kymmenkertaisena takaisin.

– Kaupungin alijäämä on edelleenkin kovin suuri ja jotain täytyy keksiä. Kuulimme VPS:n kanssa, että nyt olisi sheikki tulossa, joten aloimme välittömästi keskustella stadionin ja seuran myynnistä, Laitinen sanoo.

Uuden stadionin käyttöaste pyritään saamaan mahdollisimman korkeaksi jo tulevana kesänä. Tässä vaiheessa sovittuna on ainakin kaksi ulkoilmakonserttia, joissa molemmissa pääesiintyjät ovat musiikkimaailman huipulta. Tom Jonesin lisäksi stadionille saapuvat tulevana kesänä Pink Floyd ja AC/DC Axl Rosen johdolla.

Turun Sanomat: Mini-Hyperloopin testiajot alkavat

Suomen ja Ruotsin välille suunnitellun supernopean liikenneyhteyden pienoismalli aloittaa testiajot toukokuussa.

Mini-Hyperloopiksi ristitty putki kuljettaa koekappaleita ja myöhemmin testihenkilöitä Aurajoen suussa Forum Marinumilta Turun Linnan lähelle.

– Yritämme simuloida pienoiskoossa mahdollisimman samanlaiset olosuhteet kuin Turun ja Tukholman välille aikanaan on tarkoitus luoda, kertoo projektikoordinaattori Onni Peltonen.

Yhdysvaltalaisten kehittämän kuljetusmuodon odotetaan mullistavan lähivuosikymmeninä kaiken henkilöliikenteen.

Alan pioneeriksi voi päästä periaatteessa kuka vain, sillä laitetta testataan kireän aikataulun vuoksi kolme kuukautta ympäri vuorokauden. Vapaaehtoisia tarvitaan noin 600.

– Jokainen sitoutuu mukaan noin kolmeksi tunniksi. Mitään korvausta emme valitettavasti voi maksaa.

Laitteen mittasuhteiden vuoksi ruumiinrakenteen tulisi olla normaali tai korkeintaan tanakka. Yli 190-senttisiä matkustajiakaan ei mielellään oteta.

Projektikoordinaattori Peltonen on itse ollut laitteen kyydissä jo muutaman kerran ja kuvaa elämystä huvipuistomaiseksi.

Vapaaehtoisten lääkärintarkastuksia järjestetään Forum Marinumin tiloissa kolmena seuraavana perjantaina. Ensimmäiset ovat tänään kello 8–11. Ennakkoilmoittautumisia ei tarvita.

Hyperloop-tekniikka perustuu alipaineistetussa putkessa kulkevaan kapseliin. Turun testiradalla se kulkee vain puolisen kilometriä, joten matka sujuu alle sekunnissa.

Sukkula seilaa putkessa edestakaisin, kunnes koehenkilö vaihtuu.

– Me olemme ristineet modulin leikkisästi Jörniksi. Istuin on mukava, mutta tarjoilua ei ole, Peltonen pahoittelee.

Valtio tai Turun kaupunki eivät ole sitoutuneet hankkeeseen, vaan koekäytön kustantaa yhdysvaltalaiskonserni Agent Orange.

Toteutuessaan tämän mittaluokan infrastruktuurihankkeet saavat yleensä rahoitusta esimerkiksi EU:n Interbellum- ja Tetris-ohjelmasta.

 

Keskipohjanmaa: Sotasaalis takaisin Englantiin

 

Keskipohjanmaan saamien tietojen mukaan Kokkolan kaupungin heikko taloustilanne on laittanut kaupungin eri osastot pohtimaan kuumeisesti eri säästökohteita ja mahdollisia myyntikohteita, joilla talouskurimusta saataisiin oikaistua.

Lähdesuojan takana pysyvä Kokkolan kaupungin virkamies paljasti Keskipohjanmaalle, että Kokkolan Englanninpuistossa sijaitseva englantilainen tykkivene on myyty sotahistoriaa harrastavalle englantilaiselle monimiljonääri Mike Battlelle. Kauppahinta on huima 860 000 euroa.

Battle on kerännyt jo vuosia erilaisia sotaan liittyviä esineistöä. Hän oli kuullut muutama vuosi sitten Kokkolassa olevasta englantilaisesta tykkiveneestä eli barkassista. Se on tiettävästi ainoa Englannin kuninkaalliselta laivastolta kaapattu sotasaalis. Vene on Krimin sodan ajalta, jolloin englantilaiset yrittivät maihinnousua Halkokarin rannalla, mutta urhoolliset kokkolalaiset torjuivat hyökkäyksen.

Keskipohjanmaa tavoitti kiireisen liikemies Battlen, joka oli ensin haluton kommentoimaan asiaa, mutta myönsi lopulta kauppojen jo syntyneen.

– Sain sattumalta tietää Suomessa asuvalta ystävältäni tästä sotasaaliista. Koen kunnia-asiaksi palauttaa veneen Englantiin. On suorastaan kansallinen häpeä, ettei asiaa ole hoidettu jo aiemmin. Lontoon tunnetuin sotamuseo, Imperial War Museum, on ainoa oikea paikka tykkiveneelle. Tämä on täysin isänmaallinen ja henkilökohtainen lahjoitus museolle, Battle vakuuttaa.

Legendan mukaan heti Krimin sodan jälkeen englantilaiset olisivat maksaneet kaikkien katujen päällystämisen Kokkolassa, jos olisi saanut tykkiveneen takaisin. Tuolloin ei kokkolalaiset halunneet neuvotellakaan asiasta, mutta nyt asia toteutetaan pikavauhdilla.

Kokkolalaisen virkamiehen mukaan hankkeella oli vahva vastustus kaupunginvaltuustossa, mutta salaisena lisäasiana käsitelty pykälä meni läpi maaliskuun valtuuston kokouksessa niukasti äänin 27–24.

– Itse vastustin viimeiseen asti kauppaa. Sen takia haluan tuoda asian julkisuuteen, vaikka valtuusto päätti julkistaa asian vasta siirron tapahduttua. Toivon, että päättäjät tulevat vielä järkiinsä ja peruvat kaupat. Kaikki ei voi olla myytävänä, virkamies kertoo tuohtuneena ja pettyneenä kaupungin kaikki kaupan -periaatteeseen.

Tiedon nyt vuodettua julkisuuteen kauppaa vastustaneet tahot haluavat avata lipaskeräyksen tykkilaivan jäämiseksi Kokkolaan. Ensimmäiset lippaat rahalahjoituksia varten ovat englantilaisen puistossa tänään torstaina kello 10 alkaen.

– Uskon, että lippaat täyttyvät ennätystahtia. Suurin osa kokkolalaisista ei hyväksy tällaista isänmaan petturuutta, virkamies linjaa.

 

Pohjolan Sanomat ja Lapin Kansa: Guggenheim-museo tulee Lappiin

 

Guggenheimin museosäätiö on luopunut Helsingistä. Uutena kohteena on Lappi, jossa museo jakaantuu kiertoreitin varrelle useammalle paikkakunnalle. Mukana hankkeessa ovat Kittilä, Inari, Pyhä-Luoston seutu, Rovaniemi ja Kemi. Kaikessa hiljaisuudessa kehitely idea Lapin kohteesta syttyi viime syksynä eräiden museosäätiön hallitusten jäsenten ruskamatkalla Lapissa.

Säätiön tiedottaja Duck News, kertoo että karkean perusidean mukaan matkustajat tulevat lentäen tai junalla Kittilään, jossa on ensimmäinen kohde. Siellä rakennetaan Levin Lammaskurun kattava luontopohjainen näyttelyhalli luonnonkivineen. Aloitus voi tapahtua myös muilta paikkakunnilta.

Kierros jatkuu Inariin, jossa käydään viimeisiä neuvotteluja Ukonsaaren rakentamisesta alkuperäiskansojen taiteen kohteena.

Pyhä-Luoston alueella hyödynnetään ametistialuetta ja myös luonnon läheisyyttä.

Rovaniemellä näyttelyideat perustuvat arktiseen hysteriaan. Rakennelmat tulevat Ounasvaaran laelle.

Kemin alueella teemat keskittyvät maisemataiteeseen. Lähistön tuulimyllyt muun muassa maalataan muodostamaan erilaisia kuvioita. Aiheet vaihtuvat vuosittain. Maalaaminen tapahtuu kesäkausina.

Guggenhaimin museosäätiön Duck News kertoo, että asiasta tiedottaminen haluttiin julkaista myöhemmin, mutta ylimääräisten huhujen leikkaamiseksi oli tultava esiin jo tässä vaiheessa. Kaikki kunnat ovat suljettujen ovien takana tehtyjen sitovien sitoumusten mukaan hankkeessa mukana. Kunnat antavat kukin 15 miljoona euroa ja alueen yrittäjät ja valtio muutaman miljoonaan ja säätiö loput. Kunnat ovat olleet selvästi avokätisempiä kuin Helsingin kaupunki.

HENRIPEKKA KALLIO / LÄNNEN MEDIA

Kommentoi











Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat