Kuntoilija voi huomaamattaan huhkia toispuoleisesti

HELSINKI

Niska- ja hartiaseudun vaivat voivat olla tuttu ongelma esimerkiksi toispuoleisesti työskentelevälle kassatyöntekijälle tai tarjoilijalle. Kehon puolieroja voi tietämättään kasvattaa myös kuntosalilla.

Lihasepätasapainolla tarkoitetaan kehon toiminnan ja voimatasojen eroja esimerkiksi raajojen välillä, kertoo voimaharjoitteluvalmentaja ja fysioterapeutti Sanna Aro. Epätasapainoa voi olla myös nivelten toimintaan vaikuttavissa lihaksissa suhteessa toisiinsa. Lihasepätasapaino vaikuttaa voiman tuottoon, liikkuvuuteen ja kehon asentoihin.

–  Tiettyjen lihasten tehtävä on stabilisoida eli vakauttaa ja toisten mobilisoida eli liikuttaa. Kuormitus on tasapainoista ja optimaalista, kun kehon osat ovat oikeassa linjassa toiminnan suhteen. Lihakset saattavat siten olla toiminnaltaan liian kireitä tai vastaavasti liian liikkuvia.

Ihmiskeho on Aron mukaan poikkeuksetta jossain määrin epätasapainossa. Oikeakätisellä oikea puoli ei automaattisesti ole vahvempi, vaan joissain lajeissa puolierot voivat olla myös toisin päin. Puolierot voivat korostua esimerkiksi tietyltä puolelta työskentelevillä sekä tietyissä urheilulajeissa, kuten tenniksessä tai golfissa.

–  Usein ihmiset mielellään tekevät asiat siltä puolelta, joka on vahvempi.

Tankotreeni on tyypillinen sudenkuoppa

Kuntoilija voi itse huomata lihastensa epätasapainon, jos kehon toinen puoli väsyy treeniliikkeissä selkeästi toista aikaisemmin tai jos asennoissa pysyminen tai niihin pääseminen tuottaa vaikeuksia.

Puolierot voivat tuntua myös kireytenä toisen puolen lihaksissa. Toispuoleinen treenaaminen voi lisätä loukkaantumisriskiä.

Jos harjoittelu on epätasapainoista, toivottuihin tuloksiin saattaa olla todella vaikea päästä.

–  Esimerkiksi olkapään tasapaino olkaa tukevien lihasten osalta voi vaikuttaa siihen, paljonko jaksaa nostaa penkistä. Tulokset voivat jäädä junnaamaan.

Aron mukaan tangolla tehtävät liikkeet ovat yksi yleisimmistä kuntoilijan sudenkuopista.

–  Tangon kanssa pystyy ikään kuin vähän huijaamaan ja tekemään töitä enemmän vahvemmalla puolella. Silloin ei välttämättä edes itse huomaa epätasapainoista työskentelyä.

Harjoittelua heikomman raajan ehdoilla

Yhdellä raajalla tehtävät liikkeet ovat oiva apu puolierojen korjaamisessa. Aro kehottaakin kuntoilijaa tarttumaan esimerkiksi käsipainoihin. Myös erilaiset askelkyykyt ja taljaliikkeet pakottavat työstämään yhtä raajaa kerrallaan.

Aro muistuttaa, että liikkeet tulisi aina tehdä heikomman raajan ehdoilla. Vahvemmalla puolella ei siis tulisi huhkia kymmentä toistoa ja samalla tyytyä heikommalla kahdeksaan.

–  Sääntönä on, että heikompi puoli aloittaa ja toista puolta tehdään sen ehdoilla.

Aron mukaan kuntoilija voi saada puolieroja korjattua jo muutamassa viikossa.

Kaiken kaikkiaan kuntoilijan tulisi kiinnittää huomiota treenin monipuolisuuteen ja muistaa tehdä myös huoltavia liikkeitä – esimerkiksi yhden käden kulmasoutua tai pystypunnerruksia käsipainoilla.

–  Jos treeni ja tekeminen on liian yksipuolista, oli asia mikä tahansa, se on yleensä haitallista, Aro summaa.

Kommentoi











Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat