Kevytautojen tuloa liikenteeseen lykätään vuodella – Autoalan Keskusliitto: Hyvä, että laki valmistellaan huolella mutta kevytauto mopoautoja turvallisempi

HELSINKI

Nopeusrajoitettuja autoja koskevan lainsäädännön voimaantuloa lykätään vuodella. Liikenne- ja viestintäministeri, SDP:n Sanna Marin kertoi asiasta tänään eduskunnassa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Sääntelyn oli tarkoitus tulla voimaan marraskuun alussa. Euroopan unionin komissio kuitenkin huomautti Suomelle, ettei lainsäädäntö sen käsityksen mukaan ole EU-säädösten mukainen. Komissio oli huolissaan nuorten kuljettajien ajamien, jopa 60 kilometrin tuntinopeutta kulkevien ja painavien ajoneuvojen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle.

Komission huomautuksessa pidettiin huolestuttavana myös sitä, että kevytautoissa saisi olla jopa viisi matkustajaa kuljettaja mukaan luettuna ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä.

–  Vuoden aikana pyrimme korjaamaan lainsäädännön sellaiseksi, että se täyttää myös EU:n lainsäädännön vaatimukset, Marin totesi.

"Mopoautoja turvallisempi"

Autoalan Keskusliitto pitää ymmärrettävänä, että kevytautoja koskevan lainsäädännön voimaantuloa lykätään vuodella. Toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo STT:lle pitävänsä hyvänä, että laki valmistellaan huolella.

Rissa toivoo, ettei Suomi antaisi EU-komission huomautuksien vaikuttaa liikaa Suomen päätöksentekoon, sillä kevytautot ovat mopoautoja selvästi turvallisempi vaihtoehto nuorille.

Kevytautoilla laaja kannatus eduskunnassa

Marinin mukaan kevytautolainsäädännöllä oli eduskunnassa hyväksymisvaiheessa viime vuonna laaja kannatus, eikä lain kumoaminen siksi tule ensisijaisesti kyseeseen.

Uuden liikennevälineen mahdollistamisella pyritään poistamaan teiltä heppoiset mopoautot, joiden turvallisuudesta on Suomessa viime vuosina käyty keskustelua. Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia.

Lainsäädännön päästäminen voimaan komission moitteista huolimatta olisi Marinin mukaan voinut johtaa Suomeen kohdistuvaan rikkomusmenettelyyn.

Marin korostaa, että laki ei välttämättä tule voimaan edes vuoden kuluttua.

–  On hyvin mahdollista, että myöhemmin käy ilmi, että tätä lainsäädäntöä ei ole korjattavissa EU-säädösten kanssa yhdenmukaiseksi ja joudumme tuomaan kumoamisesityksen.

Kokoomuksen Jokinen: Muutokset pitäisi tehdä jo ennen joulua

Oppositiopuolue kokoomuksessa lykkäystä pidetään liian pitkänä. Edellinen liikenne- ja viestintäministeri, keskustan Anne Berner toi esityksen kevytautoista viime hallituskaudella eduskuntaan.

Kokoomuksen kansanedustajan Kalle Jokisen mielestä muutokset lainsäädäntöön voitaisiin tehdä jo ennen joulua.

–  Jos lisätään autoihin vetokoukku, otetaan takapenkki pois ja katsotaan nopeus, ei siihen neljäätoista kuukautta mene sen valmisteluun.

Komissio huomautti samanlaisista asioista, joita Jokisen mukaan eduskunnassakin oli pohdittu pitkään.

–  Esimerkiksi, että kumpi on liikenneturvallisuuden kannalta tärkeämpi asia: se, että autot kulkevat kuuttakymppiä ja menevät muun liikenteen tahdissa vai neljääkymmentäviittä, jonka puolesta puhuu, että raskaan liikenteen on helpompi ohittaa se hidas ajoneuvo.

Jokisen mukaan komission kirje ei ole myöskään Suomea velvoittava.

–  Meidän täytyy ajatella, että teemme omaa lainsäädäntöä.

Hanke uudesta ajoneuvoluokasta, kevytautosta, lähti alun perin liikkeelle Jokisen ja kahden muun kansanedustajan esityksestä vuonna 2013.

Juttua korjattu 8.9. klo 16.50:

Korjattu Anne Bernerin puoluetausta: Berner edusti keskustaa, ei kokoomusta.

Kommentoi








Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat