Bottas löi Hamiltonin kuudella tuhannesosalla – kauden neljäs paalupaikka heltisi tallitoverin suosikkiradalta Silverstonessa

SILVERSTONE

Valtteri Bottas palasi lauantaina Silverstonessa kuluvan kauden aika-ajotilastojen kärkeen. Hän ajeli keväällä peräkkäiset paalupaikat formula 1:n MM-sarjan Kiinan, Azerbaidzhanin ja Espanjan kilpailuissa ja nosti paalumääränsä nyt neljään. MM-sarjaa johtavalla Mercedes-tallitoverilla Lewis Hamiltonilla on alkukaudelta kolme voittoa aika-ajoista.

Samalla Bottas päätti Hamiltonin rellestyksen Silverstonen radalla. Hän katkaisi britin paalusarjan tämän suosikkiradalla neljään.

Bottas nappasi paalupaikan rataennätyksellä, mutta vain kuuden sekunnin tuhannesosan erolla tallitoveriinsa.

–  Aika-ajokierros oli hyvä, muttei täydellinen. Minun olisi pitänyt kyetä parantamaan sitä toisella yritykselläni, mutta minulla oli sen alussa hieman vaikeuksia, Bottas kertoi.

–  Uudella asvaltilla oli helppo tehdä virheitä, eikä meistä kukaan tainnut onnistua ihan täydellisesti. Onneksi kierros riitti lopulta paalupaikkaan.

Kaikesta pitää imeä oppia

Bottas kertoi, että paaluaika on aina huolellisen työn tulos. Hän on kohentanut aika-ajosuorituksiaan, vaikka on keskittynyt kiihdyttämään erityisesti kilpailuvauhtiaan.

–  Tärkein kehityskohteeni on kilpailuvauhti vaihtuvissa olosuhteissa, Bottas paljasti.

–  Yritän oppia asioita vuodesta toiseen, sillä kaikki uusi oppi parantaa vauhtia. Pääasia on nyt muuttaa kaikki tehty työ paalupaikoiksi ja kilpailuvoitoiksi.

Silverstonen tulos sai Bottaksen ilmeisen iloiseksi, koska Hamilton on kotiradallaan aina vahva. Hänellä on kilpailusta kuusi paalupaikkaa ja viisi kilpailuvoittoa.

–  Aika-ajon voitto tuntui tosiaan hienolta, kun olimme Lewisin kanssa ajaneet niin tasaisesti koko viikonlopun. Sen jälkeen paaluaika todella muistutti minulle, miksi tätä hommaa tehdään, Bottas hymyili.

Rengaskulutus ratkaisee paljon

Bottaksella oli toisissa ja kolmansissa harjoituksissa pieniä vaikeuksia. Sen takia hän joutuu tutkimaan tavallista huolellisemmin tallitoverinsa pitkissä vedoissa keräämää dataa.

Bottas selvittää erityisesti renkaiden kulutusta.

–  Kaikki tieto pitää tutkia huolella, mutta uskon, että renkaiden kulutus on aivan ratkaiseva asia sunnuntain kilpailussa. Pitää löytää autoon hyvä pito, mutta samalla täytyy varoa, ettei renkaita rasita kilpailussa liian rankasti.

Myös säätä seurataan tarkasti, mutta Bottas ei osannut arvioida, olisiko sateesta Mercedekselle etua vai haittaa.

–  On joka tapauksessa selvää, että sää on viileämpi kuin Itävallassa, ja se on ehdottomasti hyvä uutinen meille, Bottas arveli.

–  Olen harjoitellut kovasti myös lähtöjä ja luotan itseeni. Mutta jokainen lähtö on luonteeltaan hieman erilainen, joten ei voi kuin yrittää onnistua siinä. Haluan pitää lähdössä asemani.

Ferrarit jäivät Mercedesten vauhdista

Ferrarin Charles Leclerc oli hyvässä vauhdissa formula 1:n MM-sarjan Silverstonen kilpailun harjoituksissa. Aika-ajossa Mercedeksen Bottas ja Hamilton saivat kuitenkin ajokkinsa vauhtiin, jolla he pudottivat monacolaiskuljettajan kolmanteen lähtöruutuun.

Leclerc lähtee sunnuntain kilpailuun Max Verstappenin rinnalta. Pierre Gasly ja Ferrari-tallitoveri Sebastian Vettel pääsevät matkaan kolmannesta lähtörivistä.

Alfa Romeot karsiutuivat aika-ajon kolmannesta osiosta. Antonio Giovinazzi kukisti tallitoverinsa Kimi Räikkösen neljättä kertaa kuluvan kauden aika-ajoissa ja pudotti suomalaisveteraanin 12. lähtöruutuun.

–  Ei mennyt kuten toivoimme, kun ei ollut hirveästi vauhtia. Ei saatu aika-ajossa aikaan kunnon kierrosta, joten viikonloppu näyttää aika vaikealta, Räikkönen tiivisti aika-ajotuloksensa.

–  Minulta kysytään, voimmeko saada rengasvalinnasta etua huomiseen kilpailuun, mutta mistä minä sen tietäisin. Sen näkee sitten kilpailussa.

Alfa Romeon autoihin tuli Silverstoneen uusia osia, mutta ne eivät kohentaneet ratkaisevasti ainakaan aika-ajovauhtia.

–  Aika-ajon tulos oli pettymys, vaikka olimme päästä aika-ajojen kolmanteen osaan. Erot olivat pienet, mutta emme aivan olleet tarpeeksi nopeita, Räikkönen totesi.

–  En osaa sanoa, miten osat vaikuttavat kisavauhtiin. Jostain pitäisi saada lisävauhtia, mutta kisavauhdin näkee sunnuntaina.

Kommentoi