Tilaajalle

Pääkirjoitus: Wärtsilän ja Nokian syöksy säikäyttää – suomalaisjäteille on tarjolla silti myös valonpilkahdus

Wärtsilän tuloksen romahdus näyttää, kuinka vaikeassa tilanteessa monet suomalaisen viennin kärkiyritykset tällä hetkellä ovat. Kyse ei ole niinkään Wärtsilän huonoista tuotteista, uusi 31-tyypin tehomoottori on parasta mitä rahalla saa, vaan maailmantalouden leviävästä epävarmuudesta. Se näkyy erityisesti merenkulussa.

Wärtsilän tuoreet numerot ovat karuja: liikevaihto laski 16 prosenttia ja tilaukset 29 prosenttia viimevuotisesta. Sekä merenkulun Marine- että energiantuotannon Energy-liiketoiminnot putosivat. Marinessa laskua oli 30 prosenttia ja Energyssä 25 prosenttia.

Wärtsilä ennakoi huonoa tilannetta syyskuun tulosvaroituksella. Sen jälkeen yhtiö kertoi yt-neuvottelujen alkamisesta. Ne voivat johtaa 200 työpaikan vähentämiseen. Wärtsilällä on Vaasassa 3 300 työntekijää, joten isku osuu väistämättä pahasti Vaasaan.

Perjantainen tulos alitti syyskuiset odotukset. Heinä-syyskuun liikevoitto putosi viime vuoden 141 miljoonasta eurosta 39 miljoonaan euroon. Pudotusta oli 72 prosenttia.

Suomalaisten kansanosakkeiden kurssi osoittaa alas. Nokian kurssi laski torstaina yli 20 prosenttia ja lisää lunta tuli tupaan perjantaina. Wärtsilä laski toistakymmentä prosenttia. Suomalaisten jättiyhtiöiden murskaavat luvut voivat säikäyttää ajattelemaan: tästäkö alkaa taantuma?

Se on ennenaikaista pelkoa.

Moottorien kysyntä mataa. Laivanvarustamot venyttävät hankintojaan loppuvuoteen asti, jolloin globaalit rikkipäästörajat astuvat voimaan. Rahtilaivojen rikkipäästöt on rajoitettava 0,5 prosenttiin vuoden 2020 alusta lähtien. Nykyinen raja on 3,5. Vuodesta 2015 voimassa ollut Itämeren alueen rikkidirektiivi on vielä tiukempi. Itämerellä sallitaan vain 0,1 rikkiä sisältävä polttoaine.

Wärtsilä on myynyt keihäänkärkenä rikkipesureita varustamoille, mutta nyt myös nämä ostokset ovat jäissä.

Laivayhtiöt puntaroivat, mihin polttoaineeseen on viisainta panostaa ja minkälaiset moottorit valintaa parhaimmin tukevat. Valinnan tekee vaikeaksi se, että uusien sekoitettujen polttoaineiden hinnasta ei ole vielä käsitystä. Siksi varustamot odottavat.

Nokia ja Wärtsilä ovat samanlaisessa tilanteessa. Molempien pitää investoida rajusti tulevaisuuteen, vaikka näkymä on sumuinen. Kiristyvässä kilpailussa ja ahtailla markkinoilla paikallaan pysyminen on turmiollista, varma tie alaspäin.

Onneksi sekä Wärtsilällä että Nokialla on tarjolla myös hyviä näkymiä. Nokia takkuaa Huawein hallitsemassa Kiinassa, mutta USA:ssa turvalliseksi koetulla suomalaisyhtiöllä voi avautua isoja mahdollisuuksia.

USA:ssa on kysyntää nopealle 5g-verkolle, mutta ei yritystä, joka sen voisi rakentaa. Kuten presidentti Donald Trumpin kolmen viikon takaisista kommenteista presidentti Sauli Niinistölle voi päätellä, amerikkalaiset haluavat kiinalaisille haastajan.

Wärtsilä tekee maailman tehokkaimpia moottoreita. Yhtiön kiinnittyminen megatrendiin, ilmaston pelastamiseen, on niin luja, että se voi ottaa myös suhdanneiskuja vastaan. Wärtsiläläisten, samoin kuin suomalaisten muutenkin, on vain luotettava siihen, että huippulaatu ja kova työ raivaavat lopulta tilaa markkinoille kunhan maailmapolitiikan epävarmuudet hälvenevät.

Kommentoi