Tilaajalle

Pääkirjoitus: Vaasa toimisi kiinalaisten siltana Ruotsiin ja Norjaan – uutiset kauppasodan liennytyksestä vahvistavat toiveita myös Vaasan akkutehtaasta

Maailman neljästä suurimmasta akunvalmistajasta kaksi kävi tutustumassa torstaina ja perjantaina Vaasaan. Päänavausta voi pitää merkittävänä etenkin, kun Vaasan akkutehdasmahdollisuuksia kävi kartoittamassa myös maailman kaikkein suurimman akunvalmistajan CATL:n energiavarastointiliiketoiminnan johtaja Tan Libin. Toinen jättiyhtiö on etenkin auto- ja akkuteollisuudessa 187 000 ihmistä työllistävä BYD. Akkubisnes kasvaa räjähdysmäisesti ympäri maailmaa.

Pohjalaisyritykset esittelivät kiinalaisille toimintaansa. Kiinalaiset seurasivat kiinnostuneina suomalaistuotteiden ja -palveluiden esittelyä ja myyntipuheita. ABB saattoi kertoa kahden vuoden ajan keräämistään kokemuksista Northvoltin akkutehtaiden sähköistämisestä Västeråsissa ja Skellefteåssa.

Danfossin taajuusmuuttajaosaston johtaja Shekhar Kubal toi esiin, kuinka Vaasassa ollaan energiatehokkuuden ytimessä. Hän muutti 19 vuotta sitten Intiasta Vaasaan, ja päätti jäädä. Älykkäitä koneenohjausjärjestelmiä Seinäjoella tekevän Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila toi esiin yrityksensä vahvuuksia ja tähdensi, että Epec on ylpeä osa Vaasan energiaklusteria. Kylä-Kaila johti aiemmin sähköajoneuvoliiketoimintaa Valmet Automotivessa, joten hän tuntee akut.

Yrityksissä ymmärretään, että kilpailijat tulevat maailmalta, eivät kuntarajan toiselta puolen. Viisaus voisi valua kuntapäättäjiin.

Maailman suurimman akunvalmistajan CATL:n johtaja Tan Libin piti Vaasan sijaintia oivallisena. Täältä avautuvat hyvin erityisesti Pohjoismaat. Tavoitettavuus vahvistuu, kun akkuteknologiaa isosti hyödyntävä laiva alkaa kulkea Vaasan ja Uumajan välillä 2021. Myös lentoliikenne toimii. Vaasan kentältä pääsee päivittäin Helsinkiin ja Tukholmaan. Helsingin lentoaseman merkitys kasvaa globaalisti juuri kasvavan Aasian vuoksi. Se nostaa pohjoista ja Pohjanmaata.

Muun muassa BMW:lle akkuja toimittavan CATL:n vaasalaisia yhteistyökumppaneita ovat jo Wärtsilä ja ABB. Kiina on maana perin tuttu monelle pohjalaiselle yrityksille. CATL on myös Valmet Automotiven omistaja 22 prosentin osuudella.

Sopivasti täsmättynä kiinalaisten vierailuun tuli maailmalta uutinen siitä, että neuvottelut Kiinan ja USA:n kauppasodan lopettamisesta olivat edistyneet. Tuontitulleja aletaan viimein vaiheittain poistaa.

Vaasan Wärtsilän vaikeudet näyttävät, kuinka kauppasota haittaa vienti-Suomea. Liennytys raivaa tehokkaasti myös akkuliiketoiminnan esteitä ja edistää investointeja.

Toni Viljanmaa

Lisää aiheesta

Kommentoi