Tilaajalle

Pääkirjoitus: Vaasa on kokoaan suurempi kulttuurikaupunki

Vaasaa voi perustellusti sanoa kokoaan suuremmaksi kulttuurikaupungiksi. Tasokasta ohjelmistoa on kulttuurin eri saroilla tarjolla runsaasti, eikä sen anti häviä isommille kaupungeille. Ikikuluneen Vaasassa ei tapahdu mitään -sloganin voi jo loka-marraskuun kulttuurikalenterin silmäilyn jälkeen viskata mielestään vaikka mereen.

Tänä viikonloppuna kaupungissa soinut Halloween Blues marssitti estradille jälleen juurevan musiikin kärkinimiä meiltä ja maailmalta. Kuudettatoista kertaa vietetty bluesjuhla on vakiinnuttanut asemansa ja tapahtuma tunnetaan hyvin jo valtakunnallisestikin.

Klassisen musiikin puolelta kaksi viikkoa sitten pidetty vanhan musiikin Vaasa Baroque -festivaali ojensi harvoin kuullun helmen yleisölleen. Johanna Freundlichin ohjaaman, Monteverdin barokkiooppera Orfeuksen näytöksen päätyttyä kaupungintalon juhlasalissa yleisö osoitti suosiota seisaaltaan. Vuonna 2013 aloittaneesta, Kajsa Dahlbäckin johtamasta festivaalista voidaan olla ylpeitä.

Kaupunginorkesteri on James Lowen kaudella tarjonnut virkistävästi muutakin kuin perinteistä klassisen kaavan ohjelmistoa. Tästä käy esimerkiksi ensi viikon elokuvakonsertti Nosferatu.

Kaupunginteatteri on takonut viime vuosina hyvää tulosta niin tasollisesti kuin katsojamäärällisesti. Etenkin Jakob Höglundin ohjaukset Billy Elliot ja Myrskyluodon Maija ovat keränneet kiitoksia ja katsojia. Marraskuussa ensi-iltaan tuleva Romeo+Julia on samalla Höglundin hyvästijättö Vaasalle, sillä hänet on valittu Lilla Teaternin taiteelliseksi johtajaksi.

Kaksikielisyys vankistaa ja rikastaa osaltaan Vaasan kulttuurielämää. Sata vuotta marraskuussa täyttävä Wasa Teater juhlii erinomaisella Spelman på taket -musikaalilla. Marraskuun kantaesitys on paikallisesti hyvin kiinnostava Susanna Alakosken Bomullsängeln, joka vie Palosaaren puuvillatehtaalle. Laitosteattereiden rinnalla Vaasassa seisoo aina kiinnostava ylioppilasteatteri Ramppi, joka ensi viikolla tuo ensi-iltaan tulkintansa Minna Canthin Sylvistä.

Anna-Leena Ekroos

Kommentoi