Tilaajalle

Pääkirjoitus: Ruoka on myös kulttuuria

Ravinto ja ruokatottumukset ovat muuttumassa yhä kiivaammaksi puheenaiheeksi ilmastonmuutoksen leimaamassa ilmapiirissä.

Tiistaina uutisoitiin, että Helsingin yliopiston ravintolat vetävät naudanlihan pois ruokalistalta. Syyskuun lopussa Helsingin kaupunginvaltuusto päätti vihreiden esityksestä puolittaa liha- ja maitotuotteiden kulutuksen Helsingissä. Tosin päätöksen sisällöstä ja velvoittavuudesta on oltu nuijankopautuksen jälkeen monta mieltä (HS 26.9.).

Uutinen Helsingin yliopistosta tarkoittaa sitä, että naudanliha poistuu Unicafe-ravintoloiden listalta helmikuussa, eikä sitä sen jälkeen löydä enää edes sämpylän välistä. Perusteena ovat ympäristösyyt. UniCafen liiketoimintajohtaja Leena Pihlajamäki kertoo tiedotteessa, että naudanlihasta luopuminen on tehokas tapa pienentää hiilijalanjälkeä. Ilmassa on aitoja hysterian merkkejä.

Lihansyöntiin keskittynyttä ilmastohuolta podetaan myös Pohjanmaalla. Syyskuun alussa Vasa övningskola aloitti kokeilun, jossa punainen liha jätetään ympäristösyiden takia pois ruokalistalta kuuden viikon ajaksi.

On varmasti totta, että vähemmälläkin lihamäärällä suomalainen tulee toimeen. Suomalaiset syövät lihaa enemmän kuin koskaan, reilut 80 kiloa vuodessa. Esimerkiksi vuonna 2000 lihankulutus oli noin 70 kiloa vuodessa ja vuonna 1970 noin 50 kiloa vuodessa. Lihankulutus lisääntyy kaikkialla kansakuntien vaurastuessa (Yle 9.8.).

Lihansyönti saa kielteisiä sävyjä. Puheisiin sisältyy kieltoja ja pakkoja, vaikka kyse on myös kulttuurista. Maito ja liha kuuluvat suomalaiseen ruokapöytään. Ilmastoon vetoaminen näyttäytyy herkästi ehdottomuutena, jossa ruoan terveysedut sivuutetaan.

Ilmastopuheisiin pitää saada suvaitsevaisuutta. Myös johdonmukaisuus auttaisi. Maidon vastustajat voisivat vastustaa myös viiniä, sillä yhden viinirypäletonnin tuotanto kuluttaa paljon luonnonvaroja. Siihen kuluu Alkon mukaan 550 000 litraa vettä. Tonnista rypäleitä saadaan 700 litraa viiniä.

Ruoka ei ole vain vatsantäytettä, vaan osa kulttuuria. Kulttuuri toki kehittyy ja makutottumukset muuttuvat samaan aikaan, kun vaihtoehdot monipuolistuvat markkinoilla.

Toni Viljanmaa

Kommentoi