Pääkirjoitus: Pohjalainen lehti saa voimaa omasta yhteisöstään myös jatkossa – kisa globaaleja mediajättejä vastaan on kovaa

Media-alan murros alkaa olla jo laimea termi siitä vallankumouksesta, jonka keskellä perinteiset sanomalehdet yhä ovat ympäri maailmaa. Digitaalisuuden ajama kiihtyvä muutos on kestänyt jo pitkälti toistakymmentä vuotta.

Sisältö, journalismi, on yhä kysyttyä, mutta tavat sen kuluttamiseen vaihtelevat. Tilaajien sitouttamiseen on keksittävä uusia keinoja. Moni hakee uutisensa ja ajanvietteensä sosiaalisesta mediasta, kalifornialaisten jättiyritysten alustoilta. Paikalliset toimijat taistelevat miljardiyritysten kanssa samassa kehässä. Kuluttaja on lopulta aina kuningas.

Isoksi puheenaiheeksi nousi tiistaiaamun uutinen, että Ilkka-Yhtymä suunnittelee Seinäjoella ilmestyvän Ilkan ja Vaasassa ilmestyvän Pohjalaisen muuttamista yhdeksi mediabrändiksi. Alkavat yt-neuvottelut voivat johtaa enintään 37 henkilön vähentämiseen.

Taistelu media-alalla on erittäin kovaa.

Idea yhdestä pohjalaislehdestä ei ole uusi, vaan se on ollut puheissa jo lähes 30 vuoden ajan eli siitä lähtien, kun Pohjalaista julkaisevan Vaasa Oy:n osakkeet siirtyivät tamperelaiselta Aamulehdeltä Ilkka Oy:n omistukseen "lehtisodan" jälkeen vuonna 1992.

Mikäli lehdet yhdistyvät, tilaajat saavat lehtensä ja digipalvelunsa Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan yhteisenä lehtenä. Lehtien kokonaislevikki 2018 oli reilut 56 000 ja kokonaistavoittavuus 260 000 kappaletta.

Pohjalaislehtien perinteet ovat vahvat. Pohjalaisen edeltäjä Vaasa perustettiin Vaasassa vuonna 1903 ja Ilkka Seinäjoella 1906. Molemmat alkoivat ilmestyä Vaasassa, Etelä-Pohjanmaan silloisessa pääkaupungissa. Vuonna 1962 Ilkka siirsi kotipaikkansa Seinäjoelle. Kisa lukijoista jatkui kiivaana 30 vuotta. Tämän vuosikymmenen ajan pohjalaislehtien toimitus on ollut yhteinen.

Sanomalehtiä perustettiin aatteen ja yhteisön tarpeisiin, ja niiden vahvistamiseksi. Ne nostivat esiin paikallisia puheenaiheita ja veivät pohjalaisten viestiä koko Suomeen.

Kaikki ei ole muuttunut teknisten muutosten mukana. Yhteisö on yhä se, josta media hakee voimansa. Yhteisö voi nostaa vaikeilla hetkillä mutta se voi myös laskea.

Lehti, kuten muut alueen yritykset, järjestöt ja urheiluseurat, on tiiviisti sidoksissa yhteisöönsä. Tämä lehti, niin kuin jokainen alueen aktiivinen toimija, tuo oman panoksensa pohjalaisen yhteisön kokonaisuuteen.

Lupaamme tehdä työtämme tiiviisti vaasalaisten ja muiden pohjalaisten keskellä myös jatkossa. Pohjalainen asiakas, lukija, katsoja ja kuulija ovat lopulta kulutustottumuksissaan aina oikeassa.

Toni Viljanmaa

Lisää aiheesta

Kommentoi