Tilaajalle

Pääkirjoitus: Meriteollisuus vetää yhä

Suomen kansantalous nojaa väkevästi vientiin. Vientiteollisuus vetää yhä, vaikka tavaravienti onkin valtiovarainministeriön tuoreen talouskatsauksen mukaan hiipumaan päin. Tullin laskelmat kertovat, että sen arvo laski vuoden takaiseen verrattuna kaikissa tavararyhmissä 1,6 prosenttia, eli noin viiteen miljardiin euroa.

Synkistelyn aihetta antaa etenkin se, että öljyjalosteiden viennin lisäksi perinteisellä metsäteollisuudella ovat Pellervon taloustutkimuksen (PTT) mukaan edessään hyvin huonot ajat. Metsäteollisuustuotteiden kysyntää lopputuotemarkkinoilla heikentää maailmantalouden kasvun hyytyminen. Pieni valonpilkahdus on tosin se, että vaikka paperikaupan syöksykierre jatkuu, on sellun vienti maltillisessa kasvussa.

Erityisen suurta Euroopan markkinoilla on aikakauslehtipaperin kysynnän lasku.

Synkistelyn sijasta kannattaisi tietenkin suunnata katse sinne, missä on toivoa. Nyt Suomen toivo on merierikoistumisessa, laivoissa ja kaasuputkissa. VM ennakoi kasvun jäävän vaatimattomaksi kaikilla muilla toimialoilla paitsi meriteollisuudessa.

Suomen kokonaisviennin laskua hidasti tuntuvasti pelkästään se, että elokuussa Suomi vei Kyprokselle 125 miljoonan euron arvoisen säiliöaluksen. Kaasuputkien toimittaminen Venäjälle ja avomerelle kilautti kassaan 189 miljoonaa euroa. Tämä näkyi Venäjän viennin kasvuluvuissa.

Myönteistä on myös se, vienti suurimpiin kohdemaihin eli Saksaan ja Ruotsiin jatkaa kasvuaan. Mitenkään odottamatonta ei sen sijaan ole se, että brexitin pyörteissä vienti Britanniaan sakkasi.

Yhdysvaltain vientiin on negatiivisesti vaikuttanut kauppasota Kiinan kanssa.

Näyttää siltä, että suomalaisten oma luottamus maan talouteen on heikompi kuin muiden luottamus Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn. Kuluttajien luottamus on Tilastokeskuksen mukaan romahtanut miinukselle. Tämä näkyy velkasaldoaan huippulukemiin kerryttäneiden kotitalouksien kulutuksen kasvun hidastumisena.

Kansainvälisessä vertailussa Suomella pyyhkii yhä keskivertoa paremmin. World Economic Forumin (WEF) tuoreessa raportissa Suomi on pysynyt maailman kahdentoista kilpailukykyisimmän maan joukossa.

Iso kysymys tulevaisuudessa on se, miten käy työllisyydelle, jos vienti pysähtyy ja kotitalouksien kulutus tyrehtyy. Saksan talouskasvun hyytyminen heikentäisi vientinäkymiä. Se olisi kova kolaus ennen kaikkea autoteollisuudelle.

Johanna Jurkka

Kommentoi