Tilaajalle

Pääkirjoitus: Ahteri ylös ja liikkeelle, sillä joka askel merkitsee – kaupunkien kannattaa rakentaa avoimista tiloista sellaisia, että ne kutsuvat liikkumaan

Takapuolen nostaminen tuolista ja askellus eteenpäin kannattaa. Ei tarvitse hikoilla kunhan liikuskelee. Terveysliikunnan tutkimus- ja asiantuntijakeskuksen UKK-instituutin uudet ohjeet liikkumiseen tarjoavat lohtua monelle sellaiselle, joille hikiliikunta tuntuu vaivalloiselta.

Aiempi suositus oli se, että liikuntasuorituksen pitäisi kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan. Nyt joka minuutti lasketaan, tärkeintä on, että nousee seisomaan ja lähtee liikkeelle. Uusille suosituksille on tukensa tuoreilla tutkimuksilla Yhdysvalloista. Niissä on huomattu pienimuotoisenkin arkisen liikunnan iso merkitys terveyteen.

Liikuntasuositukset ovat vähän kuin ruoka-aineympyrä. Niissä on vanhan ajan yhteisöllinen opettamisen maku: Näin Suomen pitää syödä ja näin suomalaisen on syytä liikkua. Sekä ruokailuun että tehokkaaseen liikkumiseen on nykyään tarjolla tuhat ja yksi ohjetta, joista jokainen voi hakea mieleisensä.

UKK-instituutin ohjeissa on silti yksi eittämättömän hyvä ja tehokas piirre: ohjeet sopivat kaikille.

Liikkumisen edistäminen tulisi ottaa huomioon ihmisten elinympäristön rakentamisessa, sekä sisällä että ulkona. UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari kertoi seminaarissa USA:ssa pohditun sitäkin, mitä merkitsisi, jos kauppakeskus ei sijaitsisi suuren pysäköintialueen keskellä, vaan sen laidalla, jolloin sen oville olisi pidempi matka kävellä.

Tämänkaltaisia pohdintoja tarvitaan toreille, rakennuksien sisälle ja niiden pihaan.

Se, että autolla pääsee joka ovelle, ei välttämättä ole viisain vaihtoehto. Vaasan kaupungin panostus pyöräkaistoihin on siksi varsin perusteltu, kunhan keskustaan pysäköimisestä ei tehdä liian vaivalloista.

Liikunnanohjaaja Henri Scheweleff Vaasan seudun Areenat -kuntayhtymästä vahvistaa, että arki ratkaisee. Arkisesta liikuskelusta kertyvät liikuntamäärät ovat usein suurempia kuin viikoittaiset harjoitustunnit. Työtuolista nouseminen tai auton jättäminen kauemmaksi ovat hyväksi ihmiselle, vaikka mieli tekisi kääntää auton nokka kaupan ulko-oven eteen.

Mihin suosituksia enää tarvitaan? Eikö ole jo selvää, että liikunta, monipuolinen ruoka ja riittävä uni ovat hyväksi ihmiselle.

Tieto ei näytä olevan tae arjen muutokseen. Tieto pitää paketoida merkitykseen. On huojentavaa tietää, että imuroiminen kohentaa kuntoa sen lisäksi, että paikat pysyvät siisteinä. Konttoriväkeä voi kannustaa liikuskelemaan sekin tieto, että jo kävely työpaikan kahviautomaatille kannattaa aina.

 

Lisää aiheesta

Kommentoi