Tilaajalle

Välimalli on kadonnut liikkujien ja rapakuntoisten suomalaisten välistä - liikunnanohjaaja Henri Scheweleff uskoo uuden liikuntasuosituksen motivoivan istujia nousemaan ylös

MUSTASAARI

Liikunta jakaa meidät yhä jyrkemmin kahteen ryhmään.

Kymmenisen vuotta kansalaisia ammatikseen liikuttanut liikunnanohjaaja, personal trainer Henri Scheweleff Vaasan seudun Areenat -kuntayhtymästä kertoo, että suomalaisissa on yhä hyväkuntoisia ja paljon liikkuvia ihmisiä. Jyrkässä kasvussa on kuitenkin vähän liikkuvien porukka.

– Kuilu ryhmien välillä on kasvanut ja välimalli on jäänyt pois.

Scheweleff näkee, että UKK-instituutin tuore liikuntasuositus on oikea resepti kasvavan kuilun kaventamiseen. Ex-jalkapalloilija kiittelee päivityksen osuvan monessa kohtaa maaliin. Hutipotkuja ei juuri ole.

– On hyvä, että kaikki liikunta tunnustetaan tärkeäksi asiaksi. Aina ei tarvitse lähteä vaikkapa jumppaan tai tehdä jotakin hiki hatussa. Jo ulos meneminen tai nouseminen vain ylös jotakin tehdäkseen tuottaa hyötyä ja on järkevää terveyden kannalta. Aiemmin puhuttiin, että pitää tehdä tiettyjä juttuja tietty aika, jotta hyödyn voi saavuttaa.

Scheweleffin asiakaskuntaan kuuluu kaikenikäisiä kansalaisia. Yhteistä heille on, että suomalaiset istuvat yhä isomman osan päivästään.

– Liikkumattomuuteen on varmasti monta syytä. Pelit houkuttelevat ihmisiä jäämään kotiin ja harrastusmahdollisuudet ovat usein varsin kalliita. Toivottavasti tällaiset ohjelmat herättelevät päättäjiä ja tavallisia kansalaisia, sillä tarvitsemme liikettä voidaksemme hyviä ja jaksaaksemme töissä sekä perheen kanssa. Liikunnalla on yhä isompi merkitys kunnossa pysymiseen ja jaksamiseen, kun elämä on yhä kiireisempää.

Aiemmin pelimaailmaa pidettiin vain nuorten asiana, mutta nyt ensimmäinen pelisukupolvi on ehtinyt keski-ikään.

– Aikuisissakin on yhä enemmän niitä, jotka ovat tottuneet pelaamaan ja olemaan paikallaan. Kun ihminen istuu päivän töissä ja sen jälkeen vielä illan kotona, on hän pian niin huonossa kunnossa, että on enää vaikea nousta. Pienikin ponnistus nostaa sykettä ja uuvuttaa.

Uudessa suosituksessa kannustetaan tauottamiseen ja liikuskeluun. Aiemmin samaa puuhaa kutsuttiin kaiketi hyötyliikunnaksi.

Scheweleff kelpuuttaa termien alle kaikki matalallakin sykkeellä tehdyt asiat, kunhan ihminen liikahtaa.

– Työtuolista seisomaan nouseminen tai auton jättäminen hieman normaalia etäämmälle kaupasta ovat hyväksi. Ihminen huomaa nopeasti, ettei liikuntaa tarvitse olla viittä kertaa viikossa, vaan vähempikin riittää.

Liikunnanohjaajan mielestä rimaa ei ole laskettu liian alas.

– Ne, jotka liikkuvat paljon, tietävät miten ja kuinka paljon täytyy liikkua. Kun tehdään suosituksia, on tärkeää, että ne ovat selkeitä.

Scheweleff huomauttaa, että ihmisen arkisesta liikuskelusta kertyvät tunnit ovat usein paljon mittavampia kuin varsinaiset viikoittaiset harjoitushetket.

– Kuukausi- ja varsinkin vuositasolla tauottamisella voidaan saada paljon aikaan. Mitä enemmän liikutamme kroppaamme ja kulutamme energiaa, sitä paremmin korostuvat hyödyt.

Scheweleff kiittelee, että uudessa suosituksessa annetaan arvo myös hyvälle lihaskunnolle.

– Aiemmin puhuttiin paljon kestävyyskunnosta. Nyt myös voimaharjoitteita uskalletaan tehdä ihan kunnolla, koska sillä saavutetaan samoja hyötyjä kuin kestävyysharjoittelulla.

Hän muistuttaa, että ihmisen lihaskunto alkaa heikentyä jo 30 – 40 ikävuoden jälkeen.

– Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän hyvä lihaskunto merkitsee. Myös vanhuusiällä pitää olla voimaa nousta tuolista ja tehdä asioita.

Perinteisiä teesejäkään ei ole heitetty romukoppaan. Pyramidiin sisältyy edelleen ohjearvot reippaalle ja rasittavalle liikunnalle.

– Perussuositukset eivät ole kadonneet mihinkään. Jos pitkiä työpäiviä pystytään tauottamaan, tuo se potkua myös treenaamiseen. Energiatasot ja vireystila ovat parempia, eikä ihminen ole väsynyt.

UKK-instituutin ohjeistukset eivät jää Scheweleffin mukaan ainakaan kuntayhtymässä pölyttymään, sillä samanlaisia vinkkejä on annettu ihmisille jo vähintään puolitoista vuotta.

Liikunnalla täytyy olla myös tasapainottavia tekijöitä.

– Tarvitaan myös oikeaa ravintoa, palautumista ja hyvää unta. Koko paketin on oltava kunnossa. Jos liikuntaa kertyy päivän mittaan vaikka pienissäkin pätkissä, nukumme paremmin.

Lisää aiheesta

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta