Tomas Häyry: Mustasaarta ei voi ostaa, liitosneuvottelut ovat aito tilanne

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry ei aio jäädä eläkkeelle Vaasan kaupunginjohtajan virasta. Häyry täyttää tänään 50 vuotta ja on ollut Vaasan kaupunginjohtajana vähän yli kuusi vuotta.

– Jos ryhtyy kaupunginjohtajaksi, ja ajattelee, että olen tässä eläkkeelle saakka, on väärässä tehtävässä. Sehän tarkoittaisi sitä, että lakkaa kehittymästä.

Häyry pitää työstään.

– Olen viihtynyt hyvin, vaikka tässä on kovassa prässissä. Minulla on draivi päällä. Tämä on monipuolinen työ, jossa saa olla kehittämässä omaa kaupunkiaan.

Viiden–seitsemän vuoden sykli on urakierrossa tyypillinen. Sen jälkeen monet ottavat uusia haasteita vastaan.

– Niillä main on aika tarkastella tilannetta. Se hetki alkaa olla kohdallani käsillä.

Häyry ei välttämättä näe itseään julkisella sektorilla koko työikäänsä. Työskentely yksityisellä puolella houkuttaa.

– Voisi olla kiva johtaa yksityistä yritystä. Siellä tulostavoitteet ovat selkeämpiä. Kaupunkia johtaessa politiikka ja muut vaikutteet ovat koko ajan lähellä.

Maakuntauudistus ja kaupungin toimialan pienentyminen sen yhteydessä, kun sosiaali- ja terveystoimi siirtyy maakunnalle, ei vaikuta motivaatioon.

– Työnkuva ei muutu.

Vaasan kaupungilla on tällä hetkellä suuria asioita meneillään. Kaupunki tavoittelee akkutehdasta ja kaavoittaa sille valtaisaa aluetta. Lisäksi Mustasaari on valmis aloittamaan kuntaliitosneuvottelut Vaasan kanssa.

Vaikka Vaasa on hyvillään Mustasaaren suopeudesta, ei Mustasaari voisi sanella Vaasalle mitä tahansa ehtoja.

– Kyse on aidosta neuvottelutilanteesta, enkä usko, että Mustasaari olisi ostettavissa. Siinä ovat molemmat osapuolet luomassa yhdessä jotain uutta.

Hänestä painava peruste liitokselle on Vaasan painoarvon kasvu valtakunnallisesti.

– On todella tärkeää, että Vaasa nousee valtakunnallisella kaupunkilistalla ylöspäin. Asiaan törmää koko ajan Helsingin päässä. Lisäksi maan kehitys kohti suuria kaupunkiseutuja on vain vahvistunut.

Tesla tai mikään muukaan akkutehdas ei ole vielä ilmoittanut tulevansa Vaasaan. Sitä kaupunki kuitenkin havittelee valtion tuella, ja asia on saanut paljon julkisuutta.

Entä jos hanke ei toteudu, eikä tänne tule ensimmäistäkään akkutehdasta?

– Olen melko varma, että alueellemme on tulossa jotain hyvää ja saamme tänne teollisuuden työpaikkoja. Laajametsään kaavoitettava suurteollisuuden alue on ainutlaatuinen.

Hän toteaa kuitenkin, että jos kaikki menisi projektissa pieleen, ei kaupunki tippuisi ainakaan rahallisesti korkealta.

– Akkutehtaan tavoitteleminen ei ole suuri investointi.

Häyrystä olisi paljon pahempi, jos tehdasta ei tavoiteltaisi ja lopetettaisiin yrittämästä.

– Voiton rinnalla epäonnistuminen on paljon pienempi asia.

Vaasaa luonnehditaan toisinaan insinööri-bisneskaupungiksi, jolla on todellisuutta ruotsinkielisempi leima. Häyryn mielestä missään näistä elementeistä ei ole vikaa.

– Sen sijaan pitää kysyä, mitä lisää kaupunkiin tarvitaan ja mitä enemmän se voi olla.

Väkiluvun kasvu on notkahtanut, ja syyksi on ehdotettu Vaasan ruotsinkielistä leimaa. Häyrystä tämä on höpöhöpöä.

– Se johtuu ainoastaan siitä, että täältä hävisi paljon työpaikkoja yt-neuvotteluissa.

Kaupunginjohtaja haluaisi kehittää Vaasaan siihen suuntaan, että myös nuoret viihtyvät.

– Haluaisin heidän kokevan, että täällä on hyvä olla. Meidän pitää luoda asioita, jotka parantavat alle 35-vuotiaiden elämää ja viihtymistä.

TERHI EKOLA

Kommentoi




Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset



Suosituimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi


Lisää maakunnasta