Tehdasidean isä Toni Laturi haltioitui Vaasan vastaanotosta

VAASA

Sadan miljardin mahdollisuus. Näin luki esittelymateriaalin kansilehdellä, kun litiumakkutehdasidean isä Toni Laturi tuli kertomaan hankkeesta Vaasan päättäjille reilu viikko sitten.

Laturi kertoo, että vastaus oli ikimuistoinen.

– Kaupunginjohtaja Tomas Häyry ei sanonut, että idea on mielenkiintoinen, vaan hän sanoi heti, että tämän me toteutamme. Tämä oli hieno hetki minulle idean isänä. Tästä asiat lähtivät rullaamaan nopeasti eteenpäin.

Mutta kuka on Toni Laturi? Sanoma Media Finlandilla digitaalista liiketoimintaa vetävä Laturi asuu Helsingissä, mutta juuret ovat Vaasan Vähässäkyrössä. Akkutehdashankkeeseen hän sanoo lähteneensä tavallisena kansalaisena talkoohengessä.

– Olin kuullut jo aiemmin, että Tesla suunnittelee rakentavansa lisää litiumakkutehtaita jatkoksi Nevadan hankkeelleen. Kolme viikkoa sitten tuli tieto, että seuraava rakennetaan Eurooppaan. Laskin yhteen Vaasan energiakeskittymän ja Keski-Pohjanmaalla Kaustisella olevan litiumesiintymän mahdollisuudet.

Laturi kertoo esitelleensä ideaansa ensin veljelleen Panu Laturille , joka toimi aiemmin vihreiden puoluesihteerinä. Pian porukka täydentyi Panu Laturin nykyisestä työpaikasta, helsinkiläisestä mainostoimistosta, vaasalaistaustaisella Jukka Hakalalla ja Yhdysvalloista kotoisin olevalla Mark Linderillä .

– Jo taustatyön aikana kävi selväksi, että kyseessä on mittaluokaltaan valtava hanke. Teslan Nevadan tehtaan pelkkä rakentaminen maksaa viisi miljardia taalaa ja laitoksen on arvioitu tuottavan alueen elinkeinoelämälle sata miljardia taalaa. Työntekijöitä tulee olemaan 6 500, kun tehdas on kokonaan valmis vuonna 2020.

Nelikko tuli kuitenkin siihen tulokseen, että Vaasan seudulla on realistiset mahdollisuudet kisata tehtaasta.

– Kisa tulee olemaan kova, sillä tehdas kiinnostaa varmasti monia Euroopan maita. Uskon, että Vaasa on kuitenkin hyvissä asemissa vaikkapa Ranskaan verrattuna. Vaasan seudun energiaosaamisen ja Kaustisen litiumin lisäksi Vaasan etuna ovat sijainti rannikolla ja rauhalliset olot.

Kysymykseen mikä sai helsinkiläistyneen pohjalaisen lähtemään työhön Vaasan puolesta, Laturi vastaa kolmella argumentilla.

– Ekologiset syyt ovat ensimmäinen asia. Sähköautoja tarvitaan maailmaan lisää. Toiseksi minulla on lukkarinrakkaus tähän seutuun. Luotan, että pohjalaiset saavat hankkeen aikaiseksi. Kolmas syy talkoilleni on, että Suomessa tarvitaan tällaisia isoja hankkeita. Suomen täytyy päästä eteenpäin.

Kaupunginjohtaja Tomas Häyryn mukaan tällainen asennoituminen on nykymaailmassa harvinaista ja jo siksi arvokasta.

– Onneksi joillakin on intohimoa lähteä mukaan kehittämään yhteiskuntaa, ei itsensä tai rahan takia, vaan kaikki lähtee yhteisen hyvän ajamisesta.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi



Suosituimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta