Tilaajalle

Seinäjoen ravintoloissa Woltin uskotaan kasvattavan asiakkaiden määrää – ”Varmasti menee aikansa ennen kuin ihmiset oppivat käyttämään tätä”

SEINÄJOKI

Torstaista lähtien Seinäjoen katukuvaa värittävät sinitakkiset lähetit, kun ruuan kotiinkuljetuspalvelu Wolt laajentaa toimintaansa kaupunkiin.

Yritys toimii tällä hetkellä 15 suomalaisessa kaupungissa. Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo yrityksen saaneen paljon palautetta siitä, että Seinäjoellakin olisi kiinnostusta ruuan kotiinkuljetuspalvelulle.

– Lisäksi Seinäjoki on kiinnostava muun muassa ravintolatarjontansa puolesta, Pankakoski perustelee lakeuksille laajentamista.

Asiakkaat pyytäneet usein kotiinkuljetuspalvelua

Aluksi ruokaa pystyy tilaamaan Woltin kautta 13 seinäjokelaisesta ravintolasta. Tilaukset tehdään sovelluksessa, jossa ateriat myös maksetaan. Annokset tuovat perille lähetit, jotka kulkevat autoilla, pyörillä tai skoottereilla.

Yksi mukana olevista ravintoloista on Cafeteria Salotta. Yrittäjä Heidi Vihavainen kertoo lounasravintolan lähteneen mukaan palveluun, koska hän kuulee usein, etteivät ihmiset ehdi tai pysty lähtemään työpaikaltaan lounaalle.

– Haluamme, että myös he saisivat nauttia kunnon lounaan.

Salotan asiakaskuntaa ovat selkeästi lounasruokailijat. Se ei ole auki iltaisin tai viikonloppuisin, toisin kuin pikaruokaravintola Samburger, josta pystyy myös pian tilaamaan ruokaa Woltin kautta. Yrittäjä Jukkapekka Peltokankaan mukaan grillillä saadaan varautua esimerkiksi siihen, että viikonloppuaamuisin tilausten kanssa saattaa pitää kiirettä.

– Woltilta on sanottu, että aina viikonloppuaamuisin näkyy piikki tilauksissa, Peltokangas naurahtaa.

Hänen mukaansa asiakkaat ovat usein pyytäneet grilliä järjestämään kotiinkuljetuspalvelun, mutta sellaisen ylläpitäminen omin voimin olisi hänen mukaansa hankalaa.

– Siihen pitäisi palkata yksi ihminen kuriiriksi, jolle pitäisi maksaa tuntipalkkaa, oli tilauksia tai ei. Tuolta Woltilta sen palvelun saa kätevästi, Peltokangas sanoo.

Palvelu ei ole vielä kovin tunnettu

Vihavainen kertoo keskustelleensa monen asiakkaan kanssa, jotka eivät ole tunteneet ruuan kotiinkuljetuspalvelun ideaa.

– Varmasti menee oma aikansa ennen kuin ihmiset oppivat käyttämään tätä, Vihavainen sanoo.

Ravintola on valmistautunut tulevaan markkinoimalla uutta kuljetuspalvelua. Lisäksi Salotassa on käynyt Woltin kouluttaja ja sinne on toimitettu järjestelmä, jossa ruokatilauksia hallinnoidaan.

Vihavainen ei osaa vielä arvioida, miten paljon lisää työtä tilausten valmisteleminen teettää.

– Toivottavasti teettää työtä, lisää myyntiähän se meille tuo.

"Ei vähennä konkreettisia asiakkaita täällä ravintolassa"

Vihavainen uskoo, että mahdollisuus tilata ruokaa ei vähennä ravintolassa kävijöiden määrää.

– Ihmiset kaipaavat myös sosiaalista kanssakäymistä lounaalla. Tämä täydentää meidän palvelua, mutta ei vähennä konkreettisia asiakkaita täällä ravintolassa, hän sanoo.

Peltokangas on samoilla linjoilla. Palvelun odotetaan tuovan lisäasiakkaita.

– Näin se on ainakin muissa kaupungeissa ollut.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta