Pohjalaistuottajilta on vaadittu jo hintojen alentamista

VAASA

S-ryhmä ilmoitti maanantaina laskevansa vihannesten kuluttajahintoja. Samalla S-ryhmä vakuutti, että hintoja ei tulla laskemaan tuottajien kustannuksella.

Maanantai-iltana Vaasassa kokoontuneet vihannestuottajat kertoivat kuitenkin muuta.

Tilaisuuteen osallistunut Suomen ruotsinkielisen tuottajajärjestön toiminnanjohtaja Johan Åberg kertoo tuottajien saaneen puheluita heti maanantaiaamuna.

– Tuottajat olivat saaneet useita soittoja, joissa vaadittiin hinnanalennuksia juuri halpuutuskampanjaan viitaten, Åberg sanoo.

SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu vakuuttaa edelleen, että halpuutusta ei makseta tuottajahintojen alennuksilla.

Hänellä ei ole tietoa siitä, ketkä tuottajiin ovat olleet yhteydessä.

– En tiedä, keneen tässä viitataan. Me tutkimme sitä, mutta emme ole vielä saaneet selvyyttä, Alarotu toteaa.

SOK:n sisäänostajista ei Alarodun mukaan ole kyse. Myös alueosuuskaupoilla ja marketeilla on omia sisäänostajia, eikä Alarodulla ole heidän toimistaan tietoa.

– Vaikka joku olisi keskustelua käynyt, meidän viestimme pitää edelleen paikkaansa.

Alueosuuskauppa KPO:sta ei haluttu tässä vaiheessa kommentoida asiaa. KPO ei ottanut kantaa siihenkään, ovatko heidän sisäänostajansa ehdottaneet tuottajille hintojen alentamista.

S-ryhmä esitteli maanantaina listan tuotteista, joiden hintoja alennetaan. Pääpaino on vihanneksissa, joissa uudet hinnat ovat selvästi aiempaa edullisempia.

Esimerkiksi kurkkua myydään Prismoissa yli 40 prosenttia aiempaa edullisemmalla kilohinnalla. Tomaattiakin saa jatkossa yli 20 prosenttia halvemmalla.

Tuottajien edunvalvojana työskentelevä Åberg on huolissaan.

– Näyttää siltä, että ne jotka myyvät suoraan alueosuuskaupalle, joutuvat alentamaan omia hintojaan. Varmasti Alarotu puhuu totta, että käskyä ei ole sieltä päästä tullut, Åberg toteaa.

Hän ei jaksa kuitenkaan uskoa, että tuottajan hinta pysyisi muuttumattomana kovin kauan.

– Jos yläpäässä hintaa painetaan, jossain vaiheessa se valuu myös ketjun alapäähän. Näin se on aina mennyt, Åberg toteaa.

S-ryhmän tavoite on lisätä kotimaisten vihannesten myyntiä, ja sitä kautta kannustaa suomalaisia terveellisen ruoan käyttöön.

Tuottajat ottavat tavoitteet mielellään vastaan, kunhan sitä ei tehdä tuottajien kustannuksella.

– Ihan hyvä, kun kauppa tehostaa, ja me voimme parantaa tuottavuuttamme. Kun tarjonta ja kysyntä ovat tasapainossa, yleensä hintakin on oikea. Toivon, että tähän ei tule muutosta, sanoo Osuuskunta Närpiön Vihanneksen toimitusjohtaja Stefan Skullbacka .

HARRI SIPPOLA

Kommentoi

Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset
Luetuimmat poliisiuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi


Osta Digilehti ja verkon kaikki sisällöt! 1kk vain 14,90€

Osta