Tilaajalle

Mitä toimintaa Vanhan Vaasan aseman puistoon? Löytyykö käyttöä?

VAASA

Vanhan Vaasan asemanseudun kohtalo on edelleen hämärän peitossa. Juna-aseman liikenteellinen käyttö päättyi jo vuonna 1965. Alkujaan kahdeksan rakennuksen ja kolmen hehtaarin alueen käytöstä on riittänyt puhetta, ja viime vuosikymmeninä jopa kiistelyä.

Vanhan Vaasan asukasyhdistyksen selvän enemmistön mielestä, nykyään jäljellä olevat olevat kuusi rakennusta pitäisi purkaa. Kahdesta rakennuksesta on jo purkupäätökset ja vanhaa saunaa puretaan paraikaan.

Asukasyhdistyksen mielestä alue voisi jäädä puistoksi. Asukkaat nimittäin eivät usko, että asemanseutu saataisiin järkevään julkiseen käyttöön.

Aluetta voi luonnehtia pitkänomaiseksi puistoksi, sillä se on noin 200 metriä pitkä ja leveydeltään satakunta metriä. Puiston läpi menee tie, jota ympäröivät lehmukset ja asematoimintaan liittyneet rakennukset.

Puistossa on vielä kuusi rakennusta ja purkutöiden jälkeen jäljelle jää siis neljä.

Puiston vieressä kulkee junarata. Radan puolella lehmuskujaa sijaitsi aikanaan itse asemarakennus, joka paloi vuonna 2000. Nyt radan puolella on enää pystyssä kaksoisvahtitupa.

Kaksoisvahtitupaa vastapäätä ovat ulkorakennus, maakellari ja sauna. Alueen rakennuksista osa on ollut suojeltuja jo pitkään, mutta Etelä-Pohjanmaan ely-keskus päätti omasta aloitteestaan tutkia, pitäisikö tämä neljän rakennuksen kokonaisuus suojella rakennusperinnön suojelusta annetun lain nojalla.

Lausuntojen ja kaupungin kanssa sovittujen toimien jälkeen ely-keskus päätti, että ei pidä. Nykyinen suojelutaso riittää.

Päätöstä valmistelleen ylitarkastaja Juhani Hallasmaan mukaan keskusteluissa esillä ollut ajatus kaksoisvahtituvan ottamisesta kaupungin viheralueyksikön käyttöön eräänlaiseksi työmaatukikohdaksi kuulostaa hyvältä.

Kaupunki on velvollinen pitämään rakennuksia kunnossa. Asukasyhdistyksen hallituksen jäsen Olavi Laitala on vuosikymmeniä seurannut aseman tilannetta. Hän on erittäin kriittinen kaupungin toimiin asiassa.

– Kyllä tässä on kyse toimimattomuudesta, tehottomuudesta ja byrokratiasta. Virkamiehet ovat vain pallotelleet asioita, Laitala lataa.

Asemanseudusta on rakennusten rappeutumisen myötä tullut yhä enemmän turvallisuuskysymys, eikä vähiten nuorisolle. Kauniin puiston maisemallinen ja myös museaalinen arvo on lähes hävinnyt rakennusrappion takia.

Laitala pitää asemanseutua liikenteellisesti vaikeasti tavoitettavana ja tarpeeksi suurta asiakasvirtaa ei helposti synny.

Kaupungin kiinteistötoimessa ollaan kuulolla, josko jostain ilmaantuisi innovatiivisia ihmisiä tai toimijoita, jotka saisivat aseman alueelle aikaiseksi järkevää julkista toimintaa.

– Jokin kolmannen sektorin toimija tai matkailualan taho voisi tulla kysymykseen, kaupungingeodeetti Osmo Ovaska pohtii.

Marian kirkon rauniot ovat aivan vieressä ja paikalla on ollut esimerkiksi Korsholman musiikkijuhlien esityksiä.

Fakta: Aseman historia

Mustasaaren henkilö- ja tavara-asema otettiin käyttöön vuonna 1883.

Rakennettiin varsinaiseksi rautatieasemaksi 1900-luvun alussa.

Asemarakennus tuhoutui vuonna 2000 tulipalossa, joka vaati pikkupojan hengen.

Yksi toteuttamatta jäänyt yksityinen kesäkahvila-kotieläintalli -hanke.

Kiinteistöt siirtyivät Vaasan kaupungin omistukseen vuonna 2011.

Ely tyytymätön rakennusten kunnossapitoon.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta