Tilaajalle

Markkinoinnin professori tekisi rajun muutoksen: Lehden nimen pitää heijastaa kykyä uudistua

Mikä uudelle, uudistuvalle lehdelle nimeksi?

Markkinoinnin professori, dekaani Pirjo Laaksonen Vaasan yliopiston markkinoinnin ja viestinnän yksiköstä rohkaisee pöllyttämään perinteitä, rikkomaan rajoja ja aloittamaan lehden nimen ideointitalkoot alusta, täysin uudelta pohjalta.

– Nimen pitää kertoa tuotteesta, lehden sisällöstä ja siitä, kenelle se on suunnattu. Toivon mukaan lehden nimi uudistuu, Laaksonen räväyttää.

Mediamaailman murros vaatii perinteiseltä medialta sisällöntuotannon muuttumista. Siksi myös lehden nimen pitäisi Laaksosen mielestä heijastaa kykyä uudistua sisällöllisesti:

– Pahinta mitä voi tapahtua, on liittää lehti nimellään johonkin paikkaan. Pikemminkin pitää tavoittaa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla tapahtuvista asioista, vaikka sisällöt eivät niihin aina liitykään.

"He voivat lukea lehteä vaikka Kiinasta"

Mediankulutustottumukset ovat mullistuneet. Siitä syystä Laaksonen aloittaisi lehden uuden nimen rakentamisen lukijoiden toiveista ja tarpeista, ja siitä mikä heitä sisällöissä puhuttelee eniten.

Eniten eivät puhuttele maakuntarajat. Myös niiden merkitys on hälventymässä.

– Ennen sanomalehtien kohderyhmät rajautuivat maantieteellisen jakelualueen mukaan. Lehden nimenä oli sen alueen nimi, miltä lukijatkin olivat. Missä Ilkan ja Pohjalaisen lukijakunta nyt on? Verkon kautta kaikkialla, Laaksonen muistuttaa.

– Lehti voi olla suunnattu ihmisille, jotka asuvat täällä, tai ovat täältä lähtöisin. He voivat lukea lehteä vaikka Kiinasta.

"Lähtökohta ei ole piirrellä maantieteellisiä rajoja"

Suomalaisten maakuntalehtien nimet ovat kuitenkin kaikkialla maassa yhä konservatiivisia, historiasta ammentavia. Pitäisikö Pohjalaisen ja Ilkan lukijakyselyssäkin ehdotetut perinteikkäät, Pohjanmaahan ja Etelä-Pohjanmaan liittyvät nimet siis hylätä tykkänään?

– Kunnioitan perinteitä, mutta nykyään lehti on netin kautta saavutettavissa missä vain, eikä se enää ole levikiltään fyysiselle alueelle rajoittunut. Nykymedian aikana ensimmäinen lähtökohta ei ole piirrellä maantieteellisiä rajoja, Laaksonen muistuttaa.

Eniten markkinoinnin professoria hätkähdyttävät murreperäiset, paikallishistoriaa henkivät nimiehdotukset.

Ne eivät kieli tarpeesta uudistua sisällöllisesti. Tilaisuutta uudistua ei Laaksosen mukaan pitäisi missään nimessä hukata.

– Nyt voisi uudistaa lehden nimeä ja samalla kertoa, että tapa toimia ja tuottaa sisältöä uudistuu. Lehtihän voisi hyödyntää yhä enemmän myös esimerkiksi digimedian suomia mahdollisuuksia, vuorovaikutusta ja lukijoiden osallistamista sisällön tuottajiksi, Laaksonen ideoi.

– Muutos on aina myös mahdollisuus, josta voi seurata hyvää, positiivista draivia.

Silmissään Laaksonen näkee jo uusia alustoja kaiken ikäisille bloggaajille ja vloggaajille eli videoblogien tekijöille.

– He voivat olla myös eläkeläisiä, eivätkä ainoastaan nuoria.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Uusimmat Pohjanmaan uutiset



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta