Tilaajalle

Lastu tuo moottoriin lisää tehoja ja omistajalle vastuita – Näin virität autosi laillisesti

Aika moni meistä on jossakin tilanteessa kaivannut autoonsa lisää tehoa ja suorituskykyä. Keinokin siihen on olemassa: moottorin niin sanottu lastutus.

Nykyautoissa lastutuksella tarkoitetaan moottorinohjausyksikön ohjelmoimista uudelleen. Vanhemmissa autoissa vaihdetaan ohjausyksikön muistipiiri eli lastu. Kolmas tapa on lisätä ohjausjärjestelmään niin sanottu tehoboksi.

Kaikissa vaihtoehdoissa moottori viritetään alkuperäistä pirteämmäksi. Alan yritykset ja toimijat puhuvat myös moottorin optimoinnista. Sen tulokset ovat parhaimmillaan erinomaisia. Käytetystä teknologiasta ja ohjelmasta riippuen moottorin teho ja vääntö lisääntyvät vähintään 10–50 prosenttia.

Porkkanana on mahdollisuus vähentää polttoaineenkulutusta 5–15 prosentilla.

Viritetty auto jaksaa nelosvaihteella

Pirkanmaalainen Hannu lastutti Volkswagen Polonsa syyskuussa. Hän on lopputulokseen tyytyväinen, mutta haluaa tässä jutussa esiintyä vain etunimellä, koska ei halua itselleen tai käyttämälleen liikkeelle hankaluuksia katsastusviranomaisilta.

–Polo menee nyt ihan eri lailla kuin ennen. Moottorin vääntö lisääntyi selvästi ja on tasaista 2 000–4 000 kierroksen välillä. Auto jaksaa nelosvaihteella kaupungissakin, eikä koko ajan tarvitse vaihtaa pienemmälle.

Kolme vuotta vanhassa Polossa on 1,2 TSI -bensiinimoottori. Sen alkuperäinen teho on 90 hevosvoimaa ja vääntö 160 newtonmetriä.

Lastutuksen jälkeen tehoa löytyy 148 hevosvoimaa ja vääntöä 238 newtonia. Tästä Hannulla on todisteena korjaamon dokumentti tarkkoine teho- ja vääntökäyrineen.

Toimenpide maksoi noin 500 euroa. Auto vietti korjaamolla päivän.

Hannun perhepiirissä oli jo ennestään kolme lastutettua autoa. Uteliaisuus ja muiden hyvät kokemukset saivat hänetkin innostumaan.

–En tehnyt tätä hurjastelun takia, vaan halusin testata, miten auto muuttuu.

–Lastutukseen sisältyy vielä takuu. Jos en ole tyytyväinen tai haluan myydä auton, niin entiset tehot voidaan palauttaa takaisin.

Onko virittäminen laillista?

Auton alkuperäisiin asetuksiin ja suorituskykyyn kajoaminen tuntuu maallikosta helposti epäilyttävältä. Voiko se olla edes laillista?

–Laillista on. Auton moottoria saa muuttaa mekaanisilla tai ohjelmamuutoksilla tehon kasvattamiseksi, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti vahvistaa.

Hän muistuttaa, että tehon kasvattamiselle on selkeät rajat, käytettiin auton virittämisessä mitä teknologiaa tahansa.

–Muutosten jälkeen auton tulee täyttää sitä koskevat päästövaatimukset, jotka riippuvat auton iästä. Lisäksi auto pitää aina muutoskatsastaa.

Moottorin optimointi rinnastetaan moottorin vaihtamiseen. Molemmista seuraa velvollisuus muutoskatsastukseen.

Lastutus voi edellyttää autoon muitakin muutoksia. Esimerkiksi alkuperäinen kytkin ja vaihteisto saattavat joutua koville, jos moottorin vääntö tuntuvasti lisääntyy. Päästöistä varsinkin ihmisille haitalliset typenoksidi- eli NOx-päästöt voivat kasvaa merkittävästi.

"Tehoa ei ole mitattu katsastustoimipaikoilla"

Valvovan viranomaisen ja lastutuksia tekevien yritysten näkemykset muutoskatsastuksesta ja sen mahdollisuuksista tuntuvat eroavan toisistaan melkoisesti.

–Vaikka lastutettu auto tulisi muutoskatsastaa, se on käytännössä mahdotonta. Siksi katsastukset jätetään poikkeuksetta tekemättä, yrittäjä Marko Tyyskä Haukiputaalla toimivasta Nanitech Oy:stä sanoo.

Suurin osa lastutetuista autoista onkin liikenteessä ilman muutoskatsastusta. Viranomaisen silmissä tällaiset ajopelit ovat periaatteessa laittomia.

–Asia ei ole kiinni katsastajan laitteista. Tehoa ei ole koskaan mitattu katsastustoimipaikoilla. Sen ovat aina tehneet ulkopuoliset mittaajat, ja katsastukseen on toimitettu todistus mittaustuloksesta, Lahti vastaa.

–Uusimpien autojen päästöjen osalta tarvitaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen todistus. Katsastajan työ lastuvirityksen muutoskatsastuksessa on hyvin paljon dokumenttien arviointia.

Hovivirittäjät toimittavat myös todistuksia

Traficomin Otto Lahti muistuttaa, että moottorin optimoinnin varsinaisen suorittajan kuuluisi myydä muutokset ja siihen liittyvät vaatimustenmukaisuuden osoitukset asiakkaalle kerralla.

Näin ei useimmiten tapahdu. Poikkeuksia ovat autonvalmistajien suosimat hovivirittäjät sekä muutamat alan suuret toimijat. Ne toimittavat asianmukaiset teho- ja päästömittaustodistukset, jotka nostavat myös toimenpiteen hintaa.

Automerkeistä esimerkiksi Volvo tarjoaa omaa Polestar-nimistä virityspakettia, joka maksaa asennettuna ja muutoskatsastettuna 1 299 euroa.

Optimoiautosi.fi-ketjua edustavan Marko Tyyskän mukaan lastutuksiin kannustavat erityisesti auton parantunut suorituskyky ja polttoainetalous.

–Kulutus satasella tippuu parista desistä jopa puoleentoista litraan. Säästöt voivat olla merkittäviä paljon ajaville, jotka ajavat pääosin taloudellisesti tasakaasulla ja vakionopeussäätimen avulla. Kun vääntö kasvaa, ohitukset ovat helpompia ja turvallisempia.

Moottorioptimoinnin tilaaja on lähes aina mieskuljettaja. Tyyskän asiakkaiden keski-ikä on 40–45 vuotta.

–Takuun alaiseen tai ihan uuteen autoon en lastutuksia suosittele.

Miten käy takuun ja vakuutusten?

Laki sallii lastuttamisen, mutta ennen toimenpidettä on hyvä selvittää merkkiliikkeestä sen vaikutus takuuseen ja vakuutusyhtiön kanta tehtäviin muutoksiin. Myöhemmät yllätykset voivat olla ikäviä ja kalliita.

Mikä on Volkswagenin maahantuojan kanta jutussa kerrottuun moottorin lastutukseen, K Auto Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen?

–Kaikki takuut, jotka ovat jollain tavalla liitettävissä moottorin viritykseen, raukeavat. Mikäli auton moottori lastutetaan, lakkaavat moottorin ja voimansiirron takuut sekä mahdollisesti jarrujen takuu niiltä osin, kun viritys vaikuttaa esimerkiksi jarrutehon riittävyyteen.

–Edustamiemme Audin, Seatin ja Volkswagenin takuuaika on kaksi vuotta. Mikäli takuuaika on umpeutunut, kaikki vastaantulot asiakasta kohtaan takuunjälkeisissäkin korjauskuluissa raukeavat, jos autoon on tehty lastutus, Karjalainen vastaa.

Voiko lastutuksella olla merkitystä mahdollisen kolarivahingon käsittelyssä, LähiTapiolan korvauspäällikkö Mikko Tulla?

–Korvausten alentaminen lastutuksen perusteella on mahdollista vain, jos vahinkoriskiä on lisätty olennaisesti. Normaalisti auton teho nousee lastutuksessa aika maltillisesti, eikä se itsessään lisää onnettomuuden riskiä olennaisesti.

–Viritetyt autot eivät juuri tilastoissa näy. Suurin kolaririskiä nostava seikka on yleensä kuljettajan oma käytös.

Missä tilanteissa vakuutusyhtiö voisi ylipäänsä kiinnostua siitä, onko auton moottorinohjausta säädetty vai ei?

–Lähinnä silloin, jos teho on kasvanut niin merkittävästi, että se on jo olennaisesti lisännyt onnettomuusriskiä.

–Toinen tilanne voi olla kolariauton lunastus. Joutuisimme arvioimaan, onko lastutus mahdollisesti alentanut auton arvoa, koska tällaisten autojen kysyntä on yleensä pienempää kuin lastuttamattomien.

Optimoinnin plussat ja miinukset

+ Lisää tehoa ja vääntöä.

+ Nopeampi kaasuvaste.

+ Parempi ohituskiihtyvyys.

+ Polttoaineen säästömahdollisuus.

+ Edullinen tapa lisätä suorituskykyä.

+ Ohjelmointi voidaan perua.

– Edellyttää muutoskatsastusta.

– Muutoskatsastus jää kuluttajan vastuulle.

– Auton muu tekniikka joutuu lujille.

– NOx-päästöt lisääntyvät.

– Auton ja moottorin takuu voi raueta.

– Voi houkuttaa vauhtiin ja riskeihin.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta