Tilaajalle

Jopa 50 asiakasta vieraili tällä viikolla Vaasan verotoimistossa turhaan – Tieto päivityksestä ei taaskaan tavoittanut pohjalaisia

Verohallinnon palvelukatko tuli tänäkin vuonna yllätyksenä monille pohjalaisille. Katkon aikana ei ole voinut hoitaa henkilökohtaisia veroasioita.

Verohallinnon verkossa toimiva Omavero-palvelu on pois käytöstä 1.–8. marraskuuta. Verotoimistojen ja puhelinpalvelun osalta katko kesti tämän viikon maanantaista keskiviikkoon.

– Joka paikassa on ollut henkilökuntaa paikalla, ja olemme pystyneet neuvomaan asiakkaita sekä ottamaan asiakirjoja vastaan, kertoo Verohallinnon palvelujohtaja Merja Porela.

Mitään ihmisen henkilökohtaisia tietoja ei ole voitu tarkastella tai muuttaa palvelukatkon aikana. Muutosverokorttia ei esimerkiksi kolmen päivän aikana saanut.

Sekä Seinäjoen että Vaasan verotoimistoissa vieraili palvelukatkon aikana noin 50 asiakasta päivässä. Se on arviolta neljännes vähemmän kuin normaalisti.

– Kaikkia asiakkaita viesti palvelukatkosta ei selvästi saavuttanut, Porela tuumaa.

Tilanne oli sama myös viime vuonna, jolloin Verohallinto panosti asian etukäteistiedottamiseen.

– Viime vuonna viestimme katkosta enemmän, ja kotitalouksiin jaettiin asiasta julkinen tiedote.

Tulos oli silti sama, kävijöitä riitti.

Tänä vuonna kotitalouksille suunnattu tiedote jätettiin pois ja asiasta kerrottiin Verohallinnon omissa sosiaalisen median kanavissa, verkkosivuilla ja verotoimistojen seinillä.

Porela ymmärtää täysin, että tilanne on saattanut harmittaa kansalaisia.

– Moni saattaa varata tietyn päivän viranomaisasiointiin. Onhan se ikävää, jos asioitaan ei silloin pystykään hoitamaan.

Seinäjoen ja Vaasan verotoimistoissa oli henkilökunnan lisäksi myös vartijointi paikalla katkon aikana. Porela ei ole kuullut, että ihmiset olisivat käyttäytyneet uhkaavasti, vaikka tunteet olisivat olleet pinnassa.

Katkon jälkeen torstaina asiakasmäärä oli tavallista suurempi niin Seinäjoella kuin Vaasassakin.

– Olimme varautuneet tähän ja asiakasmäärät pysyvät varmaan korkealla vielä ensi viikollakin.

Kyseessä oli neljäs Verohallinnon palvelukatko. Edellinen oli viime marraskuussa. Verohallinnon tietojärjestelmien uudistaminen liittyy omaveron laajentumiseen.

Nykyisen palvelukatkon jälkeen omaverossa voi hoitaa kiinteistö- ja varainsiirtoveroon liittyvät asiat sekä toimittaa perukirjan. Ensi vuoden päivitysten myötä autovero on tarkoitus saada osaksi Omavero-palvelua.

Tavoitteena on, että yhä useampi veroasia hoituisi samassa paikassa ja asiakas näkisi verotuksellisen kokonaistilanteensa.

Porelan mukaan omaveron palveluiden lisääntyminen ei vaikuta Seinäjoen ja Vaasan verotoimistojen palveluihin.

– On asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta käytä sähköisiä palveluita. Heitä autamme puhelimitse ja toimipisteissämme.

Kommentoi











Luetuimmat Pohjanmaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi



Luetuimmat urheilu-uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi

Lisää maakunnasta