Tilaajalle

Susanna Alakoski ammensi vahvan romaaninsa ainekset vaasalaisten ja oman sukunsa historiasta – nyt puuvillatehtaan naisten tarina tulee näyttämölle

VAASA

Tätä on jo odotettu. Wasa Teaterissa kahden viikon kuluttua kantaesityksensä saavaa Susanna Alakosken Bomullsängelniä on lippukassalla kyselty yli kielirajojen. Näytelmä vie näet paikallisesti hyvin kiehtovaan miljööseen, Palosaaren puuvillatehtaalle.

Bomullsängelnin syntytarina on poikkeuksellinen ja onnekkaan sattumankin sanelema juttu.

Teatterinjohtaja Åsa Salvesen oli Susanna Alakosken kanssa ihan muissa puheissa, kun kirjailija mainitsi tulevansa pian Vaasassa käymään ja viettävänsä aikaa erityisesti arkistossa.

Kun Alakoski sitten tohti paljastaa alkavansa kirjoittaa romaania, joka sijoittuisi Vaasaan, Salvesen syttyi toden teolla. Tässä jos missä olisi erinomainen valinta Wasa Teaterin juhlavuoden ohjelmistoon.

Se vain, ettei vielä ollut mitään kirjaa, josta näytelmä dramatisoida. Ongelma ratkesi erikoisratkaisulla. Alakoski kirjoitti kirjaansa ja lähetti tekstiä pala kerrallaan dramaturgi Annina Enckellille, joka sitten dramatisoi sen pohjalta näytelmää.

Kirja ilmestyi elokuussa ja siitä tuli yli neljäsataasivuinen. Mittaa on näytelmälläkin, sen kesto on kaksi ja puoli tuntia.

– Selvää silti on, että valintoja piti tehdä, kaikkia kirjan tapahtumia ei voinut ottaa mukaan. Ja itsenäisiä teoksiahan kirja ja näytelmä ovat, Enckell sanoo.

Bomullsängeln on kertomus naisista, jotka rakensivat maamme historiaa saamatta nimiään historiankirjoihin.

Keskushahmo on 1900-luvun alussa pohjalaiseen, hyväosaiseen talonpoikaissukuun syntyvä Hilda. Teini-iässä Hildan turvaisa elämä muuttuu ja hän joutuu jättämään kotinsa ja maaseudun taakseen.

Kaupungissa Hilda saa työpaikan puuvillatehtaalta. Elämä puuvillaenkelinä on kaikkea muuta kuin kepeää liihottelua. Työ on raskasta, päivät pitkiä eikä työntekijöiden oikeuksista ole kuultukaan.

Hildaa näyttelevä Sannah Nedergård luonnehtii hahmoaan hiljaiseksi ja hyvin sensitiiviseksi ihmiseksi.

– Hilda tarkkailee asioita ja pohtii niitä. Hänellä on rikas sisäinen maailma.

Tehtaalla työskentelee myös Helli ( Ksenia Timoshenko). Helli on hiljaisen Hildan vastakohta, äänekäs ja tulisieluinen. Siinä missä Hilda uskoo Jumalaan, uskoo Helli työväenliikkeeseen.

– Hilda ja Helli ovat erilaisuudestaan huolimatta todella hyviä ystäviä, kuin sisaruksia, Nedergård sanoo.

Juuri ystävyyden tematiikka oli näytelmän ohjaaja Ulrika Bengtsille keskeinen. Elämä heittää näytelmän naisten tielle monenlaista, mutta ystävyys on voima, joka kantaa silloinkin kun ympärillä muu murenee.

Näytelmän kuvaama maailma liittyy myös kirjailija Susanna Alakosken omaan historiaan: hänen isoäitinsä oli Palosaaren puuvillatehtaalla töissä.

– Isoäiti työskenteli puuvillatehtaassa viisikymmentä vuotta. Hän ei koskaan kertonut ainoastakaan työpäivästään, toteaa Alakoski.

Isoäiti ei kertonut, mutta lapsen lapsi kuvitteli. Syntyi näytelmä Bomullsängeln.

Kommentoi











Suosituimmat kulttuuriuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat