Tilaajalle

Jazz kulkee tämän tohtorisnaisen sormissa hämyisten klubien maailmaan – Jazzliitto avasi Riitta Paakki Quartetin kiertueen Seinäjoella

Svengaava 1960-luvun jazz elää ja voi hyvin – Suomessakin. Suomen Jazzliiton järjestämän kiertueen avauskonsertti Almassa keräsi avaran salin lähes täyteen rytmimusiikin ystäviä.

Ilta oli omistettu erityisesti niille, joita kiehtoo pieteetillä soitettu akustinen jazz ilman free-osaston joidenkin mielestä yliampuvaakin rönsyilyä harmonioissa ja rytmeissä. Pianisti Riitta Paakin kvartetti keskittyi keikalla kokoonpanon viime vuonna julkaistuun Live at Koko Jazz Club -debyyttialbumiin. Soittolistalla oli lisäksi uusia kappaleita sekä valikoituja afroamerikkalaisia helmiä.

Kvartetissa soittavat suomalaisen jazzkentän kärkikastiin kuuluvat saksofonisti Manuel Dunkel, rumpali Joonas Riippa sekä basisti Kaisa Mäensivu, joka tuuraa levyllä esiintyvää Antti Lötjöstä.

Paakin Blue Note -klubien lavoilta ammennettu musiikki välittää tietyn kauden tunnelman ja soundin. Tämä kuuluu kvartetin musiikissa rautaisen rutiinina, jota Paakki on kerryttänyt pitkäaikaisen yhteissoiton myötä Dunkelin ja Riipan kanssa.

Paakin äänimaalailu koskettimilla on ihastuttavalla tavalla hienostunutta. Jopa siinä määrin, että toivoisi hänen ottavan keikkasettiin yhdeksi numeroksi eksentrisen soolorevittelyn.

Tasaisen korkealaatuisesta keikasta voi poimia esille lisäksi Riipan ja New Yorkissa työskentelevän Mäensivun tarkan komppityöskentelyn, josta ei puutu groovea. Keikan miksauskin oli kohdillaan, mikä toi yksityiskohtiaan myöden kuuluviin Mäensivun vakuuttavan otelautatyöskentelyn. Dunkelin tenoritaiturointi ei selittelyjä kaipaa.

Kuusivuotiaasta asti pianoa soittaneen Riitta Paakin (s. 1971) varhainen opinahjo oli Lahden musiikkiopisto. Hänen tutkimusmatkansa jazziin kulki kevyempien tyylien kautta Oscar Petersoniin sekä Charlie Parkeriin. Pesti Lahti Big Bandissa lukioikäisenä tutustutti pianistin jazzin perusohjelmistoon.

Syksyllä 1995 Paakki aloitti opinnot Sibelius-Akatemian jazzosastolla, jossa tärkeimpinä opettajina toimivat Seppo Kantonen ja Jukkis Uotila. Jazzosaston linja sopi Paakin itsensä mukaan hänelle todella hyvin, ja vuonna 2016 Paakki väittelikin jazzmusiikin tohtoriksi Herbie Hancockin pianosooloista Wayne Shorterin vuoden 1964 Speak No Evil -levyllä. Albumi Live at Koko Jazz Club 2018 noteerattiin Japanissa asti.

Konsertti:

Riitta Paakki Quartet 5.11.2019 ravintola Almassa Seinäjoella.

Kommentoi











Suosituimmat kulttuuriuutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi




  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat