Tilaajalle

Miksi samat suklaat maksavat toisessa rasiassa selvästi toista enemmän? Testasimme joulukonvehdit, laatumerkki jäi hännille

Lännen Median joulukonvehtivertailun voiton jakoivat tasapisteillä kaksi hyvin erityylistä rasiaa.

Raadin mielestä Karl Fazer Collection -rasian konvehdit olivat maultaan hivenen tylsiä, mutta niiden suklaa oli erinomaista. Maraboun Aladdinin valtteja olivat monipuolinen makuvalikoima sekä konvehtien selkeät ja voimakkaat maut.

Vertailun kolmanneksi sijoittui Pandan Juhlapöydän konvehteja. Neljänneksi parhaaksi arvioitiin vertailun toinen Fazerin rasia, Moments.

Laadukkaana suklaavalmistajana tunnetun sveitsiläisen Lindtin Champs-Élysées jäi toiseksi viimeiseksi, ja jumbosijan sai Lidlin valikoimaan kuuluva Favorina Les Pralinés.

Perinteiset maut jyräävät jouluna

Tilastojen valossa suomalaiset suosivat jouluna tuttuja ja perinteisiä makuja.

Joulumakeisten myyntilistojen kärjessä ovat vuodesta toiseen samat rasiat. Sekä K- että S-ryhmän kaupoissa myytiin viime joulusesonkina eniten Pandan Juhlapöydän konvehteja. Sen kannoilla tulivat Fazerin erilaiset kääreelliset konvehdit.

Fazerin kaupallisten yhtiöiden toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo, että Fazerin myydyin joulutuote, Fazerin sininen, on muutenkin valmistajan myydyin suklaa.

–Jouluna se vaan myydään kääreellisenä konvehtina. Toiseksi suosituin Geisha on sekin tuttu maku, joka maistuu ympäri vuoden.

Kaikki eniten myydyt joulumakeiset ovat olleet markkinoilla jo vuosikymmeniä. Fazerin sinistä on myyty eri muodoissaan vuodesta 1922, ja Geishaa sekä Pandan Juhlapöydän konvehteja 1960-luvulta alkaen.

Kymmenen myydyimmän joukkoon nousee äärimmäisen harvoin uusia makuja. Suosikkikonvehdeilla on vankkumattomat kannattajansa, ja jos oma suosikki poistuu tuotannosta, pettymys on suuri.

–Uudet konvehdit testataan ennen kuin rasioiden sisältöä vaihdetaan, mutta muutokset ovat aika varovaisia. Menestystuotteita eri pyritä hirveästi muuttamaan. Joulu on perinteiden aikaa, ja makeiset herättävät tunteita, Lindblad sanoo.

Rasian hinta koostuu monesta tekijästä

Vertailun kilohinnaltaan kallein rasia oli Fazer Collection, 48,64 euroa. Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin saman valmistajan Moments-rasialla, 19,98 euroa. Rasioista löytyy kuitenkin neljä samaa makua.

Lindblad kertoo, että konvehtirasian hinta on kirjaimellisesti monen tekijän summa. Joidenkin konvehtien raaka-aineet maksavat enemmän, ja ne ovat työläämpiä valmistaa kuin toiset. Myös pakkauksen hinta vaihtelee.

–Lisäksi pakkaaminen voi vaihdella tuotteesta toiseen. Sekin vaikuttaa, kuinka monta erilaista konvehtia rasiassa on. Kun kaikki nämä lasketaan yhteen, siitä se hinta lopulta syntyy.

Näin testi tehtiin

Testiryhmä arvioi ja maistoi konvehteja rasia kerrallaan, ja antoi rasioille pisteitä yhdestä viiteen. Rasioiden saamat arvosanat ovat raatilaisten pisteistä laskettuja keskiarvoja.

Testiryhmään kuuluivat suklaapuoti Choko Delin yrittäjä Jouko Rajanen, toimittaja Veera Vasara, Lapin viiniseuran puheenjohtaja Jyri Tynkkynen ja toimittaja Riku Lavia.

Jaettu 1. sija: Fazer Collection

550 g, 64 kpl, 14 makua

Hinta: 26,75 e (48,64 e/kg) K-Citymarket Rovaniemi

Sertifikaatit: Kaikki Fazerin käyttämä kaakao on sertifioitua (UTZ, Rainforest Alliance ja Fair Trade Cocoa Programme).

Rasian ulkonäkö on tyylikäs ja arvokkaampi kuin konvehtirasioilla keskimäärin. Ulkonäkö nostaa odotuksia. Konvehtivalikoima on runsas, ja mukana on sekä tummaa että valkoista suklaata. Makukartta, eli konvehtien kuvat ja nimet, on sijoitettu hankalasti rasian pohjaan. Puhdasta suklaata olevia konvehteja on paljon. Se tekee rasiasta tylsän, mutta toisaalta itse suklaa on erittäin hyvää. Suklaa ei myöskään ole niin makeaa kuin monessa muussa rasiassa. Fazerin suklaata voikin syödä enemmän kuin monia muita merkkejä.

Raadin kommentit:

"Mantelirouhe on hyvä, jos tykkää pähkinästä. Se poikkeaa selkeästi muista konvehdeista."

"Puhdasta suklaata olevat konvehdit eivät tässä oikein puhuttele, ja niitä on paljon. Aladdin oli houkuttelevampi."

"Mummosuklaata. Tästä tulee mieleen tyylikäs vanha nainen, joka istuu kissa sylissä ja nauttii sherryä ja suklaakonvehteja."

"Suklaa on todella tyylikästä ja hyvää, mutta konvehteina nämä eivät pärjää Aladdinille."

"Kaipaisi enemmän selkeitä, erilaisia makuja."

"Konvehteja sellaiselle, joka ei ole varsinaisesti konvehtien ystävä, mutta pitää suklaasta."

"Suklaahifistelijän rasia."

Raadin suosikit: mantelikinuski, tumma mantelikinuski, mantelirouhe

Pisteet: 3,3

Jaettu 1. sija Marabou Aladdin

500g, 50 kpl, 13 makua

Hinta: 6,49 e (12,98 e/kg) K-Citymarket Rovaniemi

Sertifikaatit: Ei ole. Maraboun omistavalla Mondeléz International -konsernilla on oma kestävän kehityksen ohjelma Cocoa Life.

Marabou toi Aladdin-rasian markkinoille jo vuonna 1939. Valikoima on laajempi kuin keskimäärin konvehtirasioissa. Konvehdit ovat selkeästi eri makuisia. Aladdin erottuu edukseen makujen kirjossa ja monipuolisuudessa. Maut ovat voimakkaita. Joukossa on sekä tummia että vaaleita konvehteja. Tylsyydestä ei ole pelkoa. Vanhaan kilpailijaansa Fazeriin verrattuna Maraboun konvehdit ovat sangen makeita.

Raadin kommentit:

"Jos pitäisi ottaa vain yksi, se olisi rasian ainoa valkoinen konvehti. Plussaa siitä, että on myös tummia suklaita."

"Vadelmalakritsin maku on tosi mieto. Lakritsia ei juuri mausta löydy, vaikka se mainitaan nimessä."

"Lime ei juuri maistu limeltä, mutta on silti ihan hyvä."

"Kookostoffeessa on selkeä kookoksen maku. Hyvää."

"Rommirusina on mukavan täyteläinen, oikein hyvää."

"Appelsiinitryffeli on klassinen makupari."

"Mansikkakreemi on makea, ja maistuu oikealle mansikalle."

Raadin suosikit: rommirusina, appelsiinitryffeli, kookoskola ja mansikkakreemi.

Pisteet: 3,3

3. sija Panda Juhlapöydän konvehteja

300 g, 32 kpl, 9 makua

Hinta: 3,89 e (12,93 e/kg) K-Citymarket Rovaniemi

Sertifikaatit: UTZ

Panda Juhlapöydän konvehteja on valmistettu 1960-luvulta alkaen. Tuttu ja turvallinen kuvaa hyvin rasiaa. 300 grammaa painava rasia on vertailun pienin. Konvehdeissa on nätti kiilto. Melkein jokaisella suomalaisella on kokemusta ja mielipide Juhlapöydän konvehdeista. Ananas jakaa mielipiteet. Toiset inhoavat ja toiset rakastavat sitä. Raatilaisille ananas maistui.

Raadin kommentit:

"Ananas ja Zabaglione menevät ulkonäöltään helposti sekaisin."

"Ei hirveästi erota, mitä syö. Kaikki maistuvat aika lailla samalta. Ympäripyöreää."

"Tasapaksu maku. Vain vadelmassa ja ananaksessa on riittävästi kontrastia erottamassa täytettä ja suklaata."

"Minttu on rasian ainoa tumma suklaa. Siinä on hyvä kontrasti suklaan ja täytteen välillä."

"Nopeasti ajatellen ei hirveästi erota, mitä syö. Kaikki maistuvat samalle."

Raadin suosikit: pehmeä toffee, minttusuklaa, vadelmamarmeladi ja ananas.

Pisteet: 2,5

4. sija Fazer Moments

400 g, 44 kpl, 6 makua

Hinta: 7,99 e (19,98 e/kg) K-Citymarket Rovaniemi

Sertifikaatit: Kaikki Fazerin käyttämä kaakao on sertifioitua (UTZ, Rainforest Alliance ja Fair Trade Cocoa Programme)

Vertailun toinen Fazerin rasia sijoittuu hinnaltaan vertailun keskikastiin. Ulkonäkö on vaatimattomampi kuin Fazer Collectionissa. Se on samassa sarjassa Juhlapöydän konvehtien kanssa eli konvehtirasioiden keskiluokkaa. Makuja on kuusi, ja niistä neljä on samoja kuin Collectionissa. Rasian makeisista useampi kuin yksi on periaatteessa konvehtiversio Fazerin muista tuotteista.

Raadin kommentit

"Vadelmajogurtti hyvin samanmakuinen kuin Fazerin vadelmajogurttisuklaapatukka."

"Fazer kierrättää ovelasti. Geisha ja maitosuklaa ovat jo niin tuttuja, että tässä se menee suorastaan tylsyyden puolelle."

"Tätä on luontevaa verrata Pandan Juhlapöydän konvehteihin. Useita Momentsin makuja syödään ympäri vuoden, mutta Juhlapöydän konvehteja vain jouluna. Siksi Panda vetää pidemmän korren."

"Ei herätä intohimoja."

"Ei tule tutkimusmatkailijan halua maistaa kaikkia konvehteja."

"Cappucinossa on hyvä jälkimaku."

Raadin suosikki: cappucino.

Pisteet: 2,2

5. sija Lindt Champs-Élysées

428 g, 40 kpl, 12 makua

Hinta: 14,50 e ( 33,88 e/kg) Prisma Rovaniemi

Sertifikaatit: Ei ole. Lindt ei ole hakenut tuotteilleen mitään vastuullisuudesta tai reilusta kaupasta kertovia sertifikaatteja, mutta yhtiö sanoo toteuttavaansa omaa kestävän kehityksen ohjelmaansa.

Rasia on todella kaunis ja hienon näköinen verrattuna perinteisiin rasioihin. Ajatukset karkaavat välittömästi Skandinaviasta jonnekin Eurooppaan, ja odotukset nousevat korkealle. Lindtin nimi yhdistetään usein laadukkaisiin suklaisiin. Sekin nostaa odotuksia. Makukartta, eli konvehtien kuvat ja nimet, on hankalasti rasian pohjassa. Itse konvehdit ovat erittäin makeita ja maistuvat hyvin samanlaisilta. Niistä jää voinen ja tahmea jälkimaku. Vaihtelua ei juuri ole.

Raadin kommentit:

"Hieno ensivaikutelma, mutta kaikki maistuvat samalta. Parin jälkeen tulee stoppi."

"Voi on läsnä kaikissa. Pähkinäisiä konvehteja riittäisi yksi tai kaksi per rasia, mutta nyt pähkinä maistuu melkein jokaisessa."

"Lindtin suklaalevyt ovat niin hyviä, että niihin nähden tämä on selkeä pettymys."

"Rasvainen."

"Vaikka rasva maistuu, täyteläisyys jää puuttumaan. Mitäänsanomattoman makuinen."

Raadin suosikit: caraica milk, velvety caramel.

Pisteet: 1,6

6. sija Favorina Les Pralinés

400 g, 37 kpl, 8 makua

Hinta: 5,99 e (14,98 e/kg) Lidl Rovaniemi

Sertifiikaatit: Fairtrade Cocoa Program

Favorinan rasia on päällisin puolin hieno, mutta avattuna syntyy hivenen halpa vaikutelma. Konvehdit ovat rasiassa tylsännäköisinä rivistöinä. Laatikko oli suljettuna houkuttelevampi. Valikoima painottuu maitosuklaisiin ja vaaleisiin suklaisiin. Konvehtien nimet on kirjoitettu vain ranskaksi.

Raadin kommentit:

"Suklaassa on jokin epämiellyttävä jälkimaku. Rakenne on aika rakeinen."

"Isoja paloja!"

"Yhdessä konvehdissa on kokonainen pähkinä. Lopputulos on pähkinäinen ja todella makea, mutta suklaan maku jää ohueksi."

"kun syö pari, ei halua syödä lisää. "

"Tosi raskas maku, laatu ei tule esille."

"Lidlistä saa myös hyvää suklaata. Niihin verrattuna tämä on pettymys."

"Voisi toimia siten, että ruuan päälle juo vahvaa kahvia ja ottaa sen kanssa yhden tällaisen konvehdin, mutta ei yhtään enempää."

Raadin suosikit: -

Pisteet: 1

Viime joulun myydyimmät rasiat

S-ryhmä:

1 Panda Juhlapöydän konvehteja 300 g

2 Karl Fazer Maitosuklaa 320 g

3 Fazer Geisha 350 g

4 Fazer Present 260 g

5 Karl Fazer Sinivalkoisia konvehteja 320 g

6 Fazer Julia 350 g

7 Fazer Omar 320 g

8 Fazer Vihreitä kuulia 500 g

9 Fazer Joulusuklaakonvehteja 320 g

10 Fazer Truffles uuniomena 320 g

K-ryhmä:

1 Panda Juhlapöydän konvehteja 300 g (eri pakkauskokoja)

2 Karl Fazer Maitosuklaa 320 g

3 Fazer Present (eri pakkauskokoja ) 260 g

4 Fazer Geisha 350 g

5 Karl Fazer Sinivalkoisia suklaakonvehteja 320 g

6 Fazer Wienernougat 210 g

7 Fazer Julia 350 g

8 Karl Fazer Moments 400 g

9 Marabou symphony 400 g

10 Karl Fazer Truffles uuniomena 320 g

S-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta oli 45,9 prosenttia ja K-ryhmän 35,8 prosenttia. Yhdessä niiden markkinaosuus oli 81,7 prosenttia päivittäistavarakaupasta.

Lähteet: S-ryhmä, Kesko ja Päivittäistavarakauppa ry

Riku Lavia

Kommentoi




Luetuimmat kotimaan uutiset
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi





  • Uutiset
  • Urheilu
  • Videosarjat