Tilaajalle

Kolumni: Turha liittymärumba vei lähtöpisteeseen

Ensimmäinen soitto operaattorilta tulee, kun kännykkäliittymien määräaikaisia sopimuksia on jäljellä parisen kuukautta.

Myyjä ihmettelee heti kättelyssä jälkikasvumme 4G-liittymien halpaa hintaa 9,90 euroa kuukaudessa. Vastaan, että tehokas netti riittää, koska nykynuoret eivät enää juurikaan soita tai lähetä perinteisiä tekstiviestejä. Muhkeat puhepaketit ovat siis tarpeettomia.

On minun vuoroni ihmetellä, kun myyjä tarjoaa juuri tuollaista pakettia hintaan 23,90. Nykyiset liittymämme eivät kuulemma ole enää valikoimassa, enkä tule ”tuolla hinnalla saamaan mistään mitään vastaavaa”.

Kerron, että olen varautunut hinnankorotuksiin, mutta kiskontaan en tule suostumaan. Myyjä lopettaa puhelun.

Asia muistuu mieleen reilun kuukauden kuluttua kauppareissulla.

Marketin ohessa toimivassa liikkeessä operaattorin edustaja tarjoaa nyt samaa puhepakettia hintaan 22,90. Hän ymmärtää närkästykseni ja ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Myyjänkin ilme on epäuskoinen, kun hän kertoo, ettei saanut lupaa minkäänlaisiin huojennuksiin ”tässä vaiheessa”. Hän nyökkää, kun epäilen hintojen laskevan vasta, kun olemme siirtymässä toisen operaattorin asiakkaiksi.

Pyydän muutaman tarjouksen ja kaikki perheen liittymät siirtyvät kilpailijalle. Pakettien hinta painuu alle 20 euron.

Alkuperäinen operaattori herää ja tarjoaa nyt euron halvempaa kuukausihintaa kuin kilpailija. Kerron, että myöhässä ovat.

Kun operaattorin vaihtumiseen on aikaa muutama päivä, häviäjältä tulee kryptinen tekstiviesti, jonka tulkitsen lieväksi uhkailuksi. Yhteydenoton tarkoitus paljastuu, kun soitan asiakaspalveluun eli luullakseni osastolle, jossa linjataan, koska aleliittymiä tarjotaan ja kenelle.

Myyjä kauppaa nyt puhepakettia hintaan 14,90. Kieltäydyn edelleen.

Seuraavan puhelun saa vaimoni. Operaattori on halukas tarjoamaan alkuperäisiä liittymiä vanhaan hintaan vielä vuodeksi.

Pikaisen perhepalaverin jälkeen päätämme pitkin hampain kääntää kelkkamme, koska rahaa säästyy vuodessa useita satoja euroja.

Soitan operaattorille. Myyjä on ainakin ymmärtävinään närkästykseni siitä, että heillä ja meillä on kulunut valtavasti aikaa hukkaan ja lopputuloksena on paluu lähtöpisteeseen.

Hän vastaa kieltävästi, kun kerron halukkuuteni maksaa liittymästä vaikkapa 15 euroa kuussa, jos saan vain tarvitsemani palvelut. Olen valmis sitoutumaan useaksi vuodeksi.

”Ei valitettavasti käy. Tämä liittymäkauppa on kaikilla operaattoreilla tällaista. Ollaan yhteyksissä taas vuoden päästä”, hän lopettaa.

Päätän jälleen pyhästi, että seuraavalla kerralla takki ei enää käänny yhtä helposti.

Jouni Pihlajasaari

Kommentoi