Tilaajalle

Kolumni: Nykyaikaa

Vanhus ei tule toimeen kotona eikä parin kuukauden jakso kuntoutusosastolla enää palauta entisiä taitoja. Muistisairaus etenee eikä koti enää ole oikea paikka vanhukselle. Hän saa paikan hoitokodista.

Pian monet aikaisemmin aivan tavalliset asiat ovat hänelle mahdottomia; matkapuhelinkin, joka vielä vuosi sitten oli jokapäiväinen arkeen kuulunut kapistus, on nyt outo. Vanhus ei enää osaa soittaa kännykällä eikä vastata siihen. Puhelinliittymä päätetään lakkauttaa; perusmaksuja on turha maksaa käyttämättömästä liittymästä.

Vanhukselle on jo määrätty edunvalvoja, joka ottaa mukaansa edunvalvontapäätöksen ja lähtee Telian myyntipisteeseen lakkauttamaan liittymää. Myyntipisteessä on tietenkin jonoa, edunvalvoja odottaa vuoroaan numerolappu kädessään.

Kun vuoro tulee, myyntipisteen tärkeilevä nuorimies kieltäytyy lakkauttamasta vanhuksen puhelinliittymää ja kertoo koppavasti, että se on lakkautettava sähköisesti Telian internetsivuilla, joilta nuorimies väittää löytyvän tarvittava lomake. Hän kieltäytyy keskustelemasta asiasta sen enempää ja antaa ymmärtää, että edunvalvojan on parasta häipyä internetmaailmaan, jossa kaikkien ongelmien ratkaisut ovat.

Edunvalvoja palaa kotiin ja alkaa etsiä Telian sivustoviidakosta edunvalvojille tarkoitettua lomaketta. Monien turhien harhailujen ja asiakaspalveluun jonotetun puhelun jälkeen sellainen löytyykin, mutta siitä selviää, että lomakkeeseen on liitettävä kopio maistraatin tekemästä edunvalvontapäätöksestä. Sitä varten päätös on skannattava.

Edunvalvontapäätös on monisivuinen asiakirja, joten siitä tulee neljä skannattua tiedostoa, ilman niitä Telia ei suostu päästämään hampaitaan irti puhelinliittymän reunasta.

Kun Telian lomake on täytetty ja skannatut tiedostot pitäisi saada siirretyksi valmiin lomakkeen liitteiksi, Telian ohjelma suostuu ottamaan vain yhden liitteen. Asiaa tutkitaan, ohjeet eivät kerro, kuinka lomakkeeseen saataisiin mukaan useampia liitteitä.

Hiki alkaa virrata edunvalvojalla ja hänen jo apuun kutsumallaan avustajalla; aikaa kuluu, mutta periksi ei haluta antaa. Lopulta, tuntien jälkeen ei keksitä muuta ratkaisua kuin täyttää neljä lomaketta, liittää jokaiseen niistä yksi skannattu tiedosto, ja lähettää lomakkeet Teliaan.

Kun kaikki neljä lomaketta on lähetetty ja istutaan voipuneina tietokoneen äärellä, yhtäkkiä selviää, kuinka neljästä liitetiedostosta olisi voinut tehdä yhden. Päätetään kuitenkin jäädä odottamaan, vastaako Telia ja suostuuko lakkauttamaan vanhuksen puhelinliittymän neljällä lomakkeella vai vaaditaanko, että irtisanominen on tehtävä vain yhdellä. Jos Telia niin vaatii, valmius neljän tiedoston yhdistämiseen saattaa nyt olla olemassa.

Chaplinin hieno elokuva Nykyaika tulee monta kertaa mieleen Telian lomaketta täyttäessä. Miten herkullisen elokuvan Chaplin saisikaan tästä päivästä. Hienoja aiheita siihen löytyisi muualtakin kuin Teliasta.

Antti Tuuri

Kirjailija

Kommentoi