Lukijoilta: Ylinopeussakko on vapaaehtoista lisäveron maksua

Monet autoilijat ovat esittäneet tämänkin lehden tekstareissa huolensa siitä, että kuinka he onnistuvat ajamaan jatkossa niin, etteivät he saa ylinopeussakkoja, kun uudet peltipoliisit tulevat käyttöön, koska ne näkevät nykyisiä kauemmaksi.

Ei huolta. Pitää vaan kameroiden välilläkin tarkkailla nopeusmittaria, ettei se osoita yli sallittua nopeutta kuin korkeintaan hiukan satunnaisesti.

Lisäksi auton nopeusmittari ei saa koskaan näyttää todellista nopeutta alhaisempaa nopeutta. Esimerkiksi kun minun autoni mittari näyttää 100 km/h, niin todellinen nopeus on ainakin navigaattorini mukaan noin 95 km/h.

Mediassa on väläytetty, että nopeuden ylitykseen otettaisiin käyttöön tieliikennelain mukainen nollatoleranssi. Tämä on valeuutinen. Edelleen noudatetaan poliisihallituksen soveltamisohjetta niin, että 3–6 km/h ylityksestä saa huomautuksen ja 7 km/h ylityksestä lähtien tiettyyn rajaan asti rikesakkoa ja törkeistä ylityksistä päiväsakkoa. Lisäksi voi saada ajokieltoa.

Jos huomiokyky on alentunut niin, että tulee edellä mainitun toleranssin tahattomia ylityksiä, niin suosittelen navigaattorin hankkimista, johon voi asettaa äänihälytyksen ylinopeudesta ja kameroista. Hyvän saa jo yhden tai kahden rikesakon hinnalla. Myös vakionopeuden säädin on hyvä apu nopeuden heittelyn vähentämiseksi.

1.6.2020 tulee voimaan uusi tieliikennelaki. Siinä puhutaan rikesakon sijaan liikennevirhemaksusta. Ne ovat eräiltä osin alemmat kuin nykyiset rikesakot.

Uutta on myös se, että kameran kuvan perusteella voisi saada virhemaksun myös kännykän käytöstä ajon aikana ja turvavyön käyttämättä jättämisestä.

Lisäksi tulee käyttöön monen odottama vähimmäisnopeusmerkki. Tyypillisesti se voi koskea monikaistaisen tien vasemmanpuoleisinta kaistaa, pois lukien ruuhkat ja surkeat kelit.

Markus E. Myllymäki

Vaasa

Kommentoi