Lukijoilta: Vaasan investoinnit - veronmaksajan painajainen

Vaasan kaupunginvaltuusto aplodeerasi Wasa Linen uuden laivahankinnan jokin aika sitten. Tässä vaiheessa kaupungin vastuiksi on ilmoitettu 60 M€ (toivottavasti luku sisältää puuttuvat moottorit). Mitä mahtanevat maksaa pakolliset muutokset Vaasan satamassa?

1. helmikuuta saimme lukea, että Wasa Stationin hanke edistyy katujen avaamisella/kaivamisella entisen linja-auto-aseman ympärillä. Muutama päivä sitten (Pohjalainen 30.1.) kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Kai Luoma toteaa kaupungin osuuden nousevan ”uusien neuvottelujen” myötä 46 miljoonaan euroon, lisäystä 16 M€!

Jäähallin remonttiin uppoaa vähintään 17 M€. En lähde arvailemaan, kuinka pitkäksi tässäkin ”piikki” venyy. Nämä kolme kaupungin eri toimin rahoittamaa investointia maksavat siis 123 M€ eli noin 1 850 €/Vaasassa asuva.

Velaksi eläminen käytännössä tuplaa jo meillä olevan velkamäärän. Ja kaupungin ylin johto on vakuuttanut vakuuttamasta päästyään, että kaupungin talous on tasapainossa muutamassa vuodessa. Epäilen!

Oletetaan, että kaupunki saa lainaa prosentin (1 %) korolla. Tällöin 123 M€:n korot ovat ensimmäisenä vuonna 1,23 M€/v. Jos käytetään 30 vuoden takaisinmaksuaikaa ja tasapoistoa, on poisto 4,1 M€/v. Yhteensä siis 5,23 M€/v.

Keskimääräinen veronmaksaja maksanee kunnallisveroa noin 10 000 €/v. Yksinkertaistetulla matematiikalla tuota 5,23 miljoonaa tarvitaan siis maksamaan ”vain” 523 uutta ihmistä. Eikä heidän maksamaansa kunnallisveroa käytetä mihinkään muuhun, vaan se korvamerkitään juuri näiden investointien maksuun. Haluanpa nähdä päättäjän, joka näin tulee tekemään.

Kaupunginisät mieluusti näkevät, että Vaasan väkiluku on näine, ennakoituine tai jo päätettyine investointeineen kääntynyt nyt ”huimaan” kasvuun vuonna 2017 (parisataa plussaa). Samalla he mieluusti unohtavat, että se muutamana aiempana vuonna on laskenut saman verran tai enemmänkin – nettolisäystä ei ole!

Poliitikoilla on paha tapa käyttää verorahoja tuhlaavasti. Tämä on nähty karmeimmin potkupallostadionin osalta. Todellisuuden taju – laskutoimituksista puhumattakaan – katoaa, kun rahat eivät ole omasta tilipussista. Ja perusteluksi tuntuu riittävän, että ”kyllä näin väkimäärä ja tuotot kasvavat”.

Kaupungin ylimmältä johdolta sentään uskallan yhä odottaa julkisia tuottolaskelmia – siis edes laskennallisia lukuja kaupungin kassaan tulevista lisäeuroista.

Edelleen on syytä kysyä, minkä ihmeen takia kaupunki investoi laivaan ja Stationiin, kun yksityinen taho on ne huomannut kannattamattomiksi. Kristallipalloko kaupungin päättäjillä on? Vai onko jo seuraava veronkorotus päätetty?

Matti Ojala

Vaasa

Kommentoi