Lukijoilta: Uuno, unelmien mieshahmo

Ehkä moni yllä olevan otsikon torjuu vailla mitään todellisuuden häivääkään. Ymmärrän, että suomalaisen miehen perikuvan järkyttäminen voi tuntua miltei kansalliselta häpeänteolta.

Rohkenen olla tosissani, ainakin toisen puolen. Se, miten suomihuumorin voittamaton isähahmo ja ikoni ”Spede” Pertti Pasanen näki sukupuolensa, ei ole mitään hävettävää. Ainakaan jos osaa asettua Speden kautta julkisuuteen pompanneen kulttihahmon, Uuno Turhapuron rooliin edes puolivakavissaan.

Väitän, että nykymiehemme imagoa ja luonnekuvaa Uunon hahmo ei ole alentanut vaan saanut heikoksi leimatun minäkuvan monipuolisuuden ansaitsemaansa arvoon.

Mikä on keskeisin pointti, millä perustelen väitettäni? Maikkarilla oli noin vuosi takaperin moniosainen faktaa ja fiktiota sisältänyt Kansalainen Turhapuro -tv-sarja. Siinä monet julkkishamot Vesku Loirista alkaen kukin laillaan vahvistivat suomimies Uunon identiteettiä.

Kuitenkin sen uusi näkeminenkään ei selventänyt tai torjunut perusväitettäni. Uunosta jää yhä sarjan jälkeenkin jotenkin torso kokonaiskuva.

Suomimies ei ole niin kehno eikä toisaalta voittamaton sankari – Uuno on paljon enemmän. Usean kertaan Uuno-leffasarjan katsoneena ja jo Spedevision ajalta hänet omaperäisyydessään bonganneena nerona vakuutan vilpittömyyttäni.

Olen näkevinäni Uunossa paitsi osan itseäni myös mielikuvitukseltaan ja lahjoiltaan verrattoman kansallisen miestyypin. Uuno on uniikki teoissaan.

Keiden unelmat muka Uuno täyttäisi, kuulen kysyttävän itseltäni. Ehkä juuri niiden, joita on tässä maassa väheksytty, alaspainettu, häpäisty ja muutenkin aliarvostettu.

Osa Uunon maineesta ansioituu hänen rooliaan julkileffoissa esittäneeseen Vesa-Matti Loiriin.

Onko Uunon persoona niin voittamaton naistensankari vai vastuuton, hulvaton suurisuu ainoastaan? Unelmien mieshahmo Uuno on ainakin siinä, että hän ei häpeä itseään ja luo karriäärinsä verbaalinerona, tanssitaiturina, supermonilajisena urheilijana ja jopa naisena ja äitinä Uunon muistinmenetysleffoissa.

Presidentin, Helsingin herran, majurin, rautakauppiaan ym. pisnesmiehen rooleissa Uunon onnistumista voi arvostella tosikkona paljonkin.

Mutta kun muistaa hänen päätähuimaavan rohkeat kerrosuimahyppynsä ja suuren muotivillityksen nosturinnokasta benjiköyden varassa hyppääjänä. Itseäni ihmetytti Uunon lahjakkuus myös seiväshyppääjänä.

Oli miten oli, mutta Loirin monilahjakkuutta Uuno-leffoissa ei voi ilkeinkään toisinajattelija kiistää. Epsanja-leffan tanssitaituri- ja estraditemput kuten spakaati todistaa puolestaan, miksi Uuno ei ole donquijotemainen surullisen hahmon ritari vaan herkkätuntoinen verbaalinero eikä yksitotinen sirkuspelle.

Uunon loistavin piirre on uskomaton taito luovia epäonnistumisen partaalta aina pinnan yläpuolelle. Se kuinka Uuno aina uudestaan hurmasi Elisabetinsa avioliiton karikoiden keskeltä on selittelymestarinäytös. Anoppi oli yhtä suuri fanittaja kuin Elisabet. Appiukko Tuuran suosion voittaminen oli Uunon vaikein tehtävä eikä hän siinä loistakaan.

Loppusaldo on positiivinen: Uuno on enemmän kuin antisankari, mistä todistaa hänen agenttitaitonsa, loistava menestyksensä lapsenkaitsijana ja jopa kesäjuhlajuontajana maalla.

unon kunnioitusta suomalaiskansalliseen arvopohjaan vahvistaa sekin, että hän ei koskaan pilkkaa uskonasioita eikä horjuta perinteisiä sukupuolirooleja.

Jouko Pesonen

Alajärvi

Kommentoi