Lukijoilta: Suomalaiset haluavat hoitaa veroasiansa verkossa

Pohjalaisen Mielipide-osastolla on elokuussa käyty keskustelua palveluiden siirtämisestä verkkoon (Pentti Kangasluoma 7.8. ja Harry Wallin 8.8.). Wallin käytti kirjoituksessaan Verohallintoa esimerkkinä siitä, miten kansalaiset ”pakotetaan” asioimaan netissä.

Suomessa on voinut hoitaa veroasioitaan Verohallinnon sähköisissä palveluissa jo pitkään: esimerkiksi veroilmoitusta on voinut täydentää ja verokorttia hakea verkosta jo usean vuoden ajan, ja nettiasioinnista onkin tullut suosittu vaihtoehto puhelinpalvelun ja toimistossa asioinnin rinnalle.

Suomalaiset ovat aktiivisia verkkopalveluiden käyttäjiä, ja nyt OmaVeron myötä henkilöasiakkaiden on mahdollista hoitaa lähes kaikki veroasiansa verkossa. Joissain tilanteissa verkkoasiointi voi tuntua asiakkaan kannalta paperiasiointia hankalammalta – esimerkiksi tilanteissa, joissa hoidetaan kuolinpesän tai verotusyhtymän asioita. Paperilla asioiminen voikin joissain tilanteissa olla toistaiseksi asiakkaalle helpoin tapa toimia.

Verohallinto ei pakota ketään verkkoasiointiin, vaan asiakas voi halutessaan edelleen asioida verotoimistossa, ilmoittaa tietoja paperilomakkeella tai soittaa puhelinpalveluun. Kaikkia asiakkaita ohjataan, neuvotaan ja palvellaan edelleen puhelinpalvelussa, verotoimistoissa ja käyntiasiointipisteissä.

Kuitenkin yhä useampi käyttää verkkoasiointia, koska se on helppoa ja nopeaa eikä ole sidottu paikkaan tai aikaan. Verkkoasioinnin yleistyessä puhelin- ja asiointipalvelussa jää enemmän aikaa palvella niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat veroasioidensa hoidossa enemmän apua tai asioivat paperilla.

Sähköinen asiointi on ylivoimaisesti suosituin tapa hoitaa veroasiat ja se on kasvanut vuosi vuodelta. Viime keväänä alle 46-vuotiaista veroilmoituksen täydentäjistä peräti 96 prosenttia teki täydennykset sähköisesti OmaVero-palvelussa. Myös yli 69-vuotiaiden keskuudessa OmaVero oli suosituin tapa täydentää veroilmoitusta: yli puolet heistä toimi verkossa.

Sähköisessä asioinnissa on monia hyötyjä. OmaVerossa asiointimatka on lyhyt, olipa kotikunta missä päin tahansa Suomea tai asuinpaikka vaikkapa ulkomailla. Verkossa voi myös asioida ympäri vuorokauden, koska palvelun käyttö ei ole riippuvainen verotoimiston aukioloajoista. Verotoimistoista saa ohjausta ja apua sähköisen asioinnin aloittamiseen, palveluun kirjautumisessa tarvitaan suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Emme kuitenkaan unohda niitäkään asiakkaita, jotka haluavat asioida toisin tai jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluita.

Hilkka Pelander

ylitarkastaja

Verohallinto

Kommentoi