Lukijoilta: Sivistyksellä siistiksi, kulttuurilla kukoistukseen

Kun olin pikkupoika, pääsi vielä sinisellä lättähattujunalla Vaasan rautatieasemalta Vanhan Vaasan asemalle. Silloin Vanhan Vaasan asemapuiston rakennukset olivat vielä hyvässä kunnossa, puisto hyvin hoidettu ja kutsuvan kaunis suurine, vanhoine puineen. Ihan aseman vierestä pääsi kiipeämään Marian kirkon kellotapulin luo, josta oli hienoa lasketella pulkalla pitkä pätkä ihan Keskuskadulle asti.

Myöhemmin opin, että siitä mihin pulkkani pysähtyi, näkyy yksi Vaasan vanhimmista taloista, joka aikanaan kuului yhdelle Vaasan kovimmista jätkistä, Abraham Wasastjernalle, joka aikanaan rakensi Suomen suurimman purjelaivan ohella myös Östermyran ruukin ja samalla auttoi nykyisen Seinäjoen alueen kehitystä.

Kesäisin mielipuuhaani oli kiivetä Korsholman linnan valleille, kavuta ylös muistomerkin korkeimmalle kohdalle, ja tuijottaa edessä avautuville pelloille, jotka silloin lainehtivat viljaa, mutta linnan perustamisen aikoihin, 1300-luvulla tyrskivät meren aaltoja.

Kun kiipesin muistomerkin toiselle puolelle, näin Suomen ensimmäisen kaupunkipuiston lehmuskujan ja sen päässä siintävän Mustasaaren kirkon. Rakennuksen kauneus puiston perällä mykistää minut edelleenkin.

Eli tahtoisin sanoa tällä kirjoituksellani, että meillä vaasalaisilla on historiassamme ja lähiseudussamme jotakin ainutlaatuisen merkityksellistä, josta voi ammentaa aineksia myös tulevaisuuden rakentamiselle.

Kyllähän se Alkulan tila oli oikeasti Suomen teollistumisen alku, kun Wasastjernan tupakkapellolle nousi toisen huippujätkän, Levónin perustama Suomen ensimmäinen höyrymylly. Sekin on Vanhan Vaasan asemalta vain kivenheiton päässä.

Minulla on visio: Vanha Vaasa nousee vielä kukoistukseen kulttuurin kehtona. Siitähän on vain kivenheitto modernin Vaasan energiateknologian keskittymään ja lentokentälle.

Ajatelkaa: Nykyaikaisella kiskobussilla jossa kuljettaja rahastaa, tai joka parhaassa tapauksessa liikkuu ihan itsekseen Suomen ensimmäisenä kuskittomana junana, pääsee satamasta lentokentälle.

Siis moderni junakuljetus Suomen moderneimmasta laivasta suoraan piknikille Suomen vanhimpaan kaupunkipuistoon. Tai uudistetun asemapuiston lehmuskahvilaan ja sieltä ulkoilmakonserttiin Vanhan Vaasan raunioille ennen jatkamista lentokentälle ja maailmalle.

Mahdollisuuksia olisi. Ja kaikilla mahdollisuuksilla voitaisiin luoda merkityksellistä uutta Vaasaa. Mutta ensin kaupungissa pitäisi saada uusia ajatuksia liikkeelle.

Jukka Rautio

Vaasa

Kommentoi