Lukijoilta: Sipilän maalaispopulistinen kannanotto?

Pohjalaisen päätoimittaja ottaa pääkirjoituksessaan (27.11.) kantaa pääministeri Sipilän puheisiin keskustan puoluevaltuustossa, jossa Sipilä oli varoitellut ”vapaavuorelais-vihervasemmistolaisesta keskittämispolitiikasta” ja ”valheellisia lupauksia antavasta populismista”. Pääkirjoittajan mukaan ”Sipilän maalaispopulismi johtaa tiedon harhapoluille” ja Sipilä itse syyllistyi populismiin.

Kirjoituksessa todetaan, Etelä-Pohjanmaalla väkiluku on vähentynyt vuoden 2014 asukasluvusta lähes 3 500 asukkaalla ja Pohjanmaankin väkiluku on laskenut samalla ajanjaksolla 265 asukkaalla.

Pitäisikö meidän olla tästä kehityksestä huolissaan?

Päätoimittajan mukaan ”aluepolitiikan auvoisuus nostaa päätään aina vaalien edellä” tarkoittaen aluepolitiikalla maaseudun tukemista kaupunkien kustannuksella.

Nyt olemme kuitenkin tulleet sen tosiasian eteen, että pohjalaismaakunnat menettävät asukkaitaan pääkaupunkiseudulle yhä kiihtyvään tahtiin. Tästä pitää olla huolissaan. Aluepolitiikka tulisikin nähdä myös maakuntien elävänä pitämisenä.

Kun Pohjalainen lobbaa 8-tietä tai 3-tietä runkoverkkoon tai akkutehdasta Vaasaan, on se mielestäni mitä suuremmassa määrin aluepolitiikkaa, ja niin pitää ollakin.

Kaupungistumistakin tuetaan monin poliittisin päätöksin; lähes kaikki valtion työpaikat on keskitetty kaupunkeihin, asumista tuetaan miljardeilla, kiinteistöverotasauksesta on luovuttu jne. Rahat valuvat enenemässä määrin pääkaupunkiseudulle. Miksi esimerkiksi isojen metsäyhtiöiden yhteisöveron maksu määräytyy vain pääkonttorin sijainnin mukaan, vaikka työ tehdään maakunnissa?

Mielestäni Sipilä on onnistunut purkamaan maaseudun ja kaupungin välistä vastakkainasettelua. Ja tämän vuoksi hän herätteli huomaamaan, että kaikki ei ole jatkossakaan itsestään selvää.

Vapaavuorihan tunnetaan keskittäjänä ja räväköistä kannanotoistaan; Vihti ei saanut kauppakeskusta, sote täytyy kaataa ja viimeisimpänä ehdotus Helsingin irtautumisesta kuntaliitosta.

Meidän pohjalaisten ei kannata kisailla asukkaista tai työpaikoista ”piirikunnallisesti”, vaan isona alueena naapurimaakuntien kanssa, kaupungit ja kunnat yhdessä. Miten saamme virran käännettyä takaisin maakuntiin?

On hienoa, että Pohjalainen noteerasi keskustan puoluevaltuuston kokouksen. Samaa olisin toivonut myös, kun keskustan Etelä-Pohjanmaan piirikokous 9.11. nimesi kansanedustajaehdokkaita. Siellä nimettiin hyvä ehdokas Vaasastakin!

Tapio Nyysti

maalainen

Laihia

Kommentoi