Lukijoilta: Sähköautot tulevat

Monet ovat jo ehtineet esittää huolensa siitä, että pitääkö hänen piankin luopua rakkaasta bensa- tai dieselautostaan ja yrittää löytää jostain rahaa kalliin sähköauton ostoon. Huoli on turha, sillä liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä esittää loppuraportissaan, että vuonna 2035 kiellettäisiin bensa- ja dieselautojen myynti, mutta vasta 2045 nestemäisten liikennepolttoaineitten myynti. Nyt on siis 26 vuotta aikaa ajaa bensa- tai dieselauto loppuun. Sitten on jo käytettyjäkin sähköautoja tarjolla.

Tuotantomäärien kasvaessa ja kilpailun kiristyessä sähköautojen hinnat laskevat.

Akku tekee sähköautosta kalliin. Tiedeuutisten mukaan akkujen kehitys onkin laajaa. Näyttää siltä, että akkujen varauskykyä kiloa kohden voidaan kasvattaa ja latausta nopeuttaa ja käyttöikää pidentää ja samalla kuitenkin hintaa halventaa.

Saksalainen kemian alan suuryritys Basf aloittaa akkukemikaalien valmistuksen Harjavallassa ja Terrafame Sotkamossa, mutta akkujen kokoonpanotehdas Suomesta vielä puuttuu.

Sähköä on siistiä ja kätevää käyttää ja sen jakeluverkko ulottuu jo lähes joka talouteen haja-asutusalueillakin.

Mutta sähkö tietysti pitää tuottaa muista energioista. Jo vuonna 2002 keskusta edellytti ydinvoimalapäätöksen ehdoksi bioenergian osuuden lisäämistä. Se sai pilkkanimen Pekkarisen risupaketti.

Nyt Juha Sipilän hallituksen strategiana on siirtyä kokonaan omiin uusiutuviin energioihin. Tämä tietää työtä ja toimeentuloa erityisesti maaseudulle.

Olenkin ihmetellyt sitä, että edelleen valitetaan maatalouden huonoa kannattavuutta tuottaa ruokaa ihmisille, eikä siirrytä nopeammin tuottamaan bioenergiaa myös koneille ja lämmitykseen.

Meille on jo tullut kohta pari vuotta puusähköä, mutta olen sillä ladannut vasta pieniä akkuja, suurin auton käynnistysakku. Muuten tankkaan autoon bensaa. Sitä ennen meille tuli vuoden tuulisähköä. Kylmäkin tuuli toi sisälle lämpöä ja valoa.

Markus E. Myllymäki

Vaasa

Kommentoi