Lukijoilta: Palvelut viedään liian nopeassa tahdissa nettiin

Parhaat kiitokset Pentti Kangasluomalle mielipidekirjoituksesta 7.8. Pohjalainen-lehdessä. Kiinnitit tärkeään asiaan huomiota, sillä VR:n tiedotteen mukaan 1.9. jälkeen ei enää voi kaukojunissa maksaa matkalippua käteisellä rahalla, vaan maksun voi suorittaa kortilla. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä lippuja ei myydä ollenkaan paikallisjunassa. Myös Helsingin ratikassa lipunmyynti on kokonaan lopetettu.

VR:n tiedotteen mukaan kaukoliikenteen lipuista ennakkoon ostetaan peräti 99 prosenttia, jolloin varmistuu myös istumapaikka junassa. Junissa 43 vuotta matkustaneena tai työtä tehneenä voin todistaa, että konduktöörit työskentelevät korkealla ammattitaidolla ja hyvällä motiivilla palvella asiakkaita.

Pentti kiinnitti huomion myös kansalaisten palveluiden siirtämisestä nettiin. Mm. pankit pakottavat kansalaisia siirtymään netin ja kortin käyttäjiksi, vaikka kykyjä ei olisi. Valtionhallinnon palveluista mm. Työvoimahallinto, Kela, poliisi ja verohallinto ovat vähentäneet työntekijöitä ja ”pakottavat” ihmiset asioimaan netissä.

Kauppoihin ovat tulleet itsepalvelukassat ja kortin lisäksi suositellaan maksuvälineeksi mm. MobilePaytä. Pyrkimyksenä on käteisen rahan käytön vähentäminen ja lopulta sen käytön loppuminen. Ihmisten iän noustessa mahdollisuus hoitaa omia asioita heikkenee, kun palvelut viedään nettiin ja pilvipalveluihin. Se on suuri yhteiskunnallinen epäoikeudenmukaisuus, joka tulee lisääntymään tulevaisuudessa.

Harry Wallin

Seinäjoki

Kommentoi