Lukijoilta: Kuka vastaa ja mistä?

Virkailijan puolustuspuhe: ”Ota selvää oikeuksista ja velvollisuuksista.” Hallinnollisissa tehtävissä on valitettavan yleistä, että asioiden hoitamisen sijaan käydään arvovaltakeskustelua. Tällainen ajattelu toimii työyhteisöä vastaan, sillä luottamuksellisen, suoran puheen sijaan pestään kädet ongelmista ja osoitetaan kintaalla yhteistyötä, vaikka se tulisi kostautumaan vasteettomana ja tehottomana työjälkenä sekä tulehtuneina suhteina ja lopulta liiketoiminnan heikkoina tuloksina. ”Älä erehdy kutsumaan lääkäriä ja sairaanhoitajaa työtovereiksi.”

Vaikka en ole hoivatyössä, luulisin kuitenkin asiakkaan olevan se, joka viime kädessä arvioi työn laadullisuutta ja tehokkuutta? Kumpaan suuntaan osakeyhtiössä kumarretaan? Asiakkaalle vai osakkaalle? Väitän myös hoivatyössä ongelmaksi hallinnollisia väliportaita, jossa yhteistyö tyrehtyy kyvyttömyyteen vastata suoraan tarpeeseen hoitajien ja johdon välillä.

Mikko Marttila

Vaasa

Kommentoi