Lukijoilta: Kela palvelee myös kasvotusten

Harry Wallin kirjoitti (Pohjalainen 8.8.), että kansalaisille tarkoitetut palvelut viedään verkkoon liian nopeasti. Kela haluaa kuitenkin muistuttaa, ettemme pakota ketään verkkoon.

Iso osa suomalaisista haluaa ja osaa käyttää palveluita verkossa. Esimerkiksi Kelan tuista yli 70 prosenttia haetaan sähköisesti.

Uusi hallitusohjelma vaatii viranomaisilta sähköisten palveluiden parantamista. Palveluja pitää kehittää kuitenkin myös niille asiakkaille, jotka eivät käytä sähköisiä palveluja, sekä tilanteisin, jotka on parempi hoitaa kasvotusten.

Viranomaisten on siis huomioitava niin verkossa kuin paikan päällä palvelupisteissä asioivat kansalaiset. Näin Kelassa myös tehdään. Kelalla on 149 omaa palvelupistettä eri puolilla Suomea ja kattava puhelinpalvelu. Lisäksi viranomaisten yhteisiä yhteispalvelu- ja asiointipisteitä on 145.

Kasvokkainen asiakaspalvelu siis yhtäältä tukee verkkopalveluita mutta toisaalta tarjoaa niille myös vaihtoehdon.

Anne Penttilä

Pohjoisen asiakaspalveluyksikön johtaja

Kela

Kommentoi