Lukijoilta: Janten laki ja innostamaton yhteiskunta

Yleensä mielipidekirjoittajan ei ole syytä käyttää aikaansa muiden lainaamiseen. Hän sanoo napakasti käsityksensä ja häipyy paikalta.

Nyt kuitenkin tahdon palauttaa mieliin kirjailija Aksel Sandemosen kehittämän Janten lain (1933).

Sen kymmenen kohtaa kuuluvat seuraavasti: 1) älä luule, että sinä olet jotain, 2) älä luule, että olet yhtä paljon kuin me, 3) älä luule, että olet viisaampi kuin me, 4) älä kuvittele, että olet parempi kuin me, 5) älä luule, että tiedät enemmän kuin me, 6) älä luule, että olet enemmän kuin me, 7) älä luule, että sinä kelpaat johonkin, 8) älä naura meille, 9) älä luule, että kukaan välittää sinusta ja 10) älä luule, että voit opettaa meille jotain.

Arvelen, että Janten laki kuvaa napakasti tilaamme ja sillä voidaan päivittää suomalaisen yhteiskunnan ilmapiiriä. Kertoa oleellisin.

Yhteiskuntamme on ahdas ja innostamaton. Se ei ole altis löytämään lahjakkuutta eikä se tahdo nostaa lahjakkuutta siivilleen.

Yhteiskuntamme osaa kyllä taidokkaasti peitellä todelliset kasvonsa. Lahjakkuudesta puhuvat erilaiset omien reviiriensä vartijat ja suosionsa raakalaismaiset varmistelijat.

Näytetään nokkimisjärjestys. Suomalaiset kykenevät painamaan, eivät nostamaan.

Joskus jonkun lahjakkuus näkyy vähäisesti ja ehkä se on ajautumassa harhapoluille. Sitten nautitaan kun se jumiutuu harhapoluilleen.

Henki muuttuu aina aineeksi. Siis myös aineelliseksi menestykseksi. Asiat eivät mene toisinpäin. Hengettömyys luo kurjistumista ei se muuta luo. Tie kansakunnan rappioon kulkee innostumattoman hengen kautta.

Suomalainen johtaminen on eri tavoin nujertamiskykyä. Kun alaisen naamalle ilmaantuu ”petolinnun perseen” ilme, kun hän vikisee ja vaikeroi, niin silloin on osoitettu vallan voimaa ja nautittu siitä.

Mitä peruskouluihin tulee niin puhutaan mieluummin koulukiusaamisesta kuin lahjakkuuden esiin nostamisen problematiikasta.

Tällä en suinkaan kiistä sitä, etteikö kiusaaminen olisi ongelma. Minä vain pidän kiusaamisena sitäkin, että jonkun oppilaan lahjakkuutta ei tunnisteta vaan hänen annetaan massoittua.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on tämä Sandemosen mainitsema me. Se on demoninen ja latistava me.

Jari Ranta

Vaasa

Kommentoi