Lukijoilta: Eikö kukaan huomaa kolmostien siirtoa?

Vaasassa ja Pohjanmaalla kohistaan ja keskitetään energiat valtatie 8:n statuksen alentumiseen Vaasan molemmin puolin.

No, jokainen etenkin pohjoiseen Vaasasta matkaava tajuaa, ettei se nykykunnossa täytä valtatien statuksen arvoa.

Olikin täysin järjenvastaista tehdä tuollainen moottorikiitotie, eli Sepänkylän ohitustie, tuollaiseksi ns. moottoritieksi, kun sen sijaan olisi riittänyt normi valtatie ja säästyneillä rahoilla olisi voitu kehittää surkean mutkikasta, mäkistä ja kapeata valtatie 8:aa väliä Koivulahti–Maksamaa.

Sehän on kesät talvet 80 km/h -aluetta, juuri tien laadusta johtuen ja etenkin paikka paikoin niin kapea, että reunaviivatkin tuntuvat olevan osin soralle maalattuja.

Miksi alle kilometrin päähän Vaasan torilta pitää saada vauhti 100 km/h ja sitten etelään matkatessa peräti 120 km/h vastaavasti alle kilometri torilta. Eihän missään tällaista ole. Onko Vaasaan erehtyneille taattava noin nopea poispääsy?

No, itse asiaan.

Onko kukaan Vaasan päättäjistä huomioinut kepuvetoisen liikenneministeriön hanketta siirtää valtatie 3 kulkemaan Seinäjoen kautta?

Kepulandian pääkaupungiksi rakennettavaa Seinäjokea nyt pyritään pönkittämään joka taholla ja tämä on ysi tapa muiden joukossa.

Tuota hankettahan pönkittää jo Laihian tiehankekin, kun se vain joustavoittaa kulkua Seinäjoen suuntaan, jättäen Tampereen suunnan lähes entisenlaiseksi.

Tämä on jo sen tasoinen imagokysymys Vaasan kohdalta, että siinä lähes keskussairaalastatuskin kalpenee.

Minä en ainakaan halua nähdä Tampereella kaikkien Vaasa-liikenneopasteiden muuttumista Seinäjoki-opasteiksi!

Näin se politiikka pelaa, eli tehdään temppu pudottaa valtatie 8:n statusta, jolloin kaikkien huomio kiintyy siihen ja samaan aikaan valtatie 3 siirretään Seinäjoen kautta kulkevaksi. Sitä ei tunnu kukaan huomaavan eikä huomioivan. En minä ainakaan ole nähnyt siitä minkäänlaista keskustelua käytävän.

Martti Manner

Tampere

Kommentoi