Lukijoilta: Antti Tuurin pyhä lehmä

Olipa Antilta vauhdikas ja ikävän vastaansanomaton kuvaus viihdebisneksen seurauksista. Mutta ei formuloiden kuskaus ympäri maailmaa ole kuin hyvä esimerkki suhteellisuuden tajun menetyksestä.

Paljon on tehty laskelmia erilaisista hiilijalanjäljistä. Isojen autojen omistajia syyllistetään, mutta silti tanskandoggin ylläpito on isompi päästölähde. Karjan pito vasta ongelma on, sillä lehmät röyhtäilevät ja siat piereksivät aiheuttaen pahemman otsonikadon kuin kaikki spraymaaleilla tuhertavat ongelmanuoret yhteensä. Ihminenkin saisi oikeastaan hengittää vain sisään päin.

Lueteltakoon sitten ihan oikeita ongelmia: Onkohan kukaan huomannut laskea kuinka suuri erotus on ostettujen ja jätteenä palautettujen moottoriöljyjen määrissä? Nykyautojen öljynkulutus ei selitä valtavaa öljyhävikkiä.

Jokin ympäristöviranomainen voisi huvikseen käydä yllätysvisiitillä hakkeella ja turpeella lämmittävien luona pakkaskelillä. Nämä lämmönlähteet toimivat huomattavan ”loistavasti”, kun palamista autetaan jäteöljyllä. Minunkin pienessä tuttavapiirissäni on useita tällaisia ympäristöihmisiä.

Autoja omistavia halutaan ohjata hovikelpoiseen käytökseen. Siinä ei taida pääministerin häkäpönttöauto olla ihan kärkipäässä?

On muuten laskettu, että jokainen valmistettu uusi auto on ympäristörikos, oli se kuinka vähäpäästöinen tahansa. Auton pitkäkestoisuus jakaa valmistuksen hiilijalanjäljen siedettäväksi, eli on ympäristöteko ajaa kerran tehdyn auton jokainen saatavissa oleva kilometri. Sen jälkeen pitäisi vaihtaa todella päästöttömään, joista vetypolttokennoauto lienee ainut siihen asti kunnes sähköautot ladataan vain tuulisähköllä, vaikka ei senkään tuotanto päästötöntä ole. LNG-auto sentään on hiilineutraali.

Varsin hullu on romutuspalkkio; ei tietenkään jos autokaupalta kysytään. Mutta sen palkkion kuorivat varakkaat, jotka voivat ostaa uusia autoja. Tämän seurauksena tulee romutukseen vähäpäästöisiä autoja, joilla vähempivaraiset voisivat ajaa vanhojen bensakrematorioiden sijaan. Romutustodistus kuitenkin estää jatkokäytön, vaikka kyseessä olisi ajokuntoinen hybridi.

”Pyhä lehmä lentää” avasi ajatteluni muuhunkin saastutukseen urheiluviihteen nimissä. Useita kertoja viikossa joutuu Vaasan Urheilupyhätöissä tuhansien autojen ruuhkaan, kun ihmiset auto/sierainpari-menetelmällä harrastavat penkkiurheilua.

Jalkapalloa ei voi pelata aurinkoisena päivänäkään ilman valomastojen loimotusta, vai onko kyse keinonurmen kasvatuksesta? Minkähänlainen hiilijalanjälki on jäähallien kylmäkoneilla? Hiihtää pitää hiihtoputkissa, laskettelua keinolumella joka ei pysy tai ainakin hiihtopaikka on etsittävä 1 000 kilometrin automatkan päästä.

Kun olisi ihan kiva pelastaa maailma, olisi maalaisjärjen käyttö sallittava. Mutta silloin bisnekset kärsisivät, ja sehän ei käy!

Kalle Lanamäki

Vaasa

Kommentoi