Lukijoilta: Älkää tehkö Vaasa Stationia ilman minimetroa

Vaasa Station ja Vaasan keskusta vaativat toimiakseen minimetron, muuten Stationia on turha rakentaa. Vaasanpuistikon alle rakennetaan yhteys Rewell Centeristä Vaasa Stationiin entisen linja-autoaseman tontille ja Hovioikeudenpuistikon alle toiseen suuntaan.

Minimetrorinki mahdollistaa jatkuvasti noin kävelyvauhtia tai hitaammin liikkuvan ”tuolihihnan” liikkumisen kohteiden välillä. Kyytiin tuolihihnalle mennään hihnan liikkuessa esimerkiksi kahden euron maksua vastaan. Jokaisen tuoliparin edessä on tila ostoskärryille, joilla ostokset voidaan viedä autolle, oltiinpa alunperin tultu kumpaan keskukseen tahansa. Maksu kärrystä yksi euro.

Kallioon louhitun minimetron luolan sisäpinta rapataan vaaleaksi ja metron toimiessa taustalla soi sopivasti rauhoittava musiikki. Stationissa ja Rewellissä käytetään samoja ostoskärryjä. Niitä varten voidaan perustaa erillinen firma, joka huolehtii, että kummassakin keskuksessa on optimaalinen määrä kärryjä, sekä että kärryt on huollettuja ja kunnossa.

Itse rata voidaan tehdä raiteista, jollaisia käytettiin Sievin, Kannuksen, Toholammin, Reisjärven ja Lestijärven valtionmetsissä vuosina 1920-1961. Tuolien alle tulevat ”lavat”, vaunuista ei voitane puhua. Transtek voi varmasti valmistaa ne Otanmäessä. Heillä on rautapyöräosaamista.

Aika-ajoin on ollut juttua toriparkin laajennuksesta Vaasanpuistikon puoleiselle, vielä rakentamattomalle alueelle torin alle ja myös puistikon alle. Tuossa yhteydessä on sopivaa rakentaa myös minimetro. Halli Oy:llä on rakennuttamiseen tarvittava osaaminen.

Tämän jälkeen kohdennettua markkinointia ja turistien määrä lisääntyy, hotellikapasiteettia joudutaan lisäämään. Kauppa kauppakeskuksissa käy, Vaasan asukasluku lähtee pysyvään kasvuun ja keskusta pysyy elinvoimaisena.

Mikäli rahoitus toisi ongelmaa, joku ”petervesterbacka” löytää rahoituksen, jos ei muualta, niin Kiinasta. Vai olisiko se paikallinen Joakim Strand, jolla uskoa asioihin riittää. Niin ja tuo nimi, Vaasa Station, ei Wasa Station.

Juhani Harju

Vaasa

Kommentoi