Järjetön alkoholilain muutos

Vuoden alussa tulee voimaan alkoholimainontaa koskeva muutos. Uusi laki kieltää julkisella paikalla tapahtuvan alkoholimainonnan. Muutosta perustellaan lasten ja nuorten suojelulla.

Tiukentuva alkoholilaki ei kuitenkaan kiellä alkoholimainontaa yleisötapahtumissa kuten urheilukisoissa ja konserteissa, joissa on usein paikalla paljon lapsia ja nuoria. Miksei?

Ovatko esimerkiksi jääkiekkojoukkueiden taustavaikuttajat onnistuneet lobbaamaan lain valmisteluvaiheessa? On ymmärrettävää, että jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat saavat tuloja alkoholista, mutta jos lailla halutaan suojella lapsia mainonnalta, onko oikein sallia mainostus yleisötapahtumissakaan?

Seurakuntavaalien aikaan mietityttää myös se, miten ehtoollisviini voi olla sallittu kirkossa lakimuutoksen myötä. Eikö tässä tapauksessa pelkkä sana ”viini” ole alkoholimainos ja tee alkoholista ikään kuin hyväksyttävää alaikäisen silmissä?

Julkisuudessa on ollut paljon keskustelua lakimuutoksen vaikutuksista. Uuden lain tulkinta saattaa tuoda rajoituksia niin Facebookin käyttöön, kotimaisten jakeluautojen teippauksiin kuin ravintoloiden nimiin. Kenen etua tämä palvelee, kun Valvira on ottanut kannan, jonka mukaan ulkomaisissa rekisterikilvissä voi kuitenkin ajaa olutta ja viiniä Suomen maaperälle. Teippausten vaihtamisesta taas koituvat isot kustannukset. Sinebrychoff on esimerkiksi julkisuudessa ilmoittanut, että mainosteippausten vaihtamisesta jakeluautoihin aiheutuisi puolen miljoonan euron lasku.

Ylimitoitetut valtiovallan säätelytoimet ja alkoholiverotus ajavat kotimaisen elinkeinon ahtaalle. Viina virtaa Virosta samalla kun oma työllisyytemme runnotaan alas. Nyt järki käteen myös alkoholimainonnassa – ei mainos pulloa lapselle ojenna vaan toinen ihminen. Tähän täytyy puuttua esimerkiksi tiukentamalla rangaistuksia alkoholin välittämisestä alaikäisille. On rakennettava lakeja, joita todella voi toteuttaa ja valvoa.

Micael Westerholm (ps.)

Mustasaari

Kommentoi