VR:n tilalle Vaasan Junat

Rautateiden (VR) matkustajamäärät supistuvat lähes kaikkialla Suomessa. Pahin pudotus on 20 prosenttia välillä Iisalmi - Kontiomäki, mutta selkeästi väheneviä lukuja on myös ruuhka-Suomessa esimerkiksi rataosilla Helsinki - Turku, Turku - Toijala ja Tampere - Pori (vähennys 8-19 prosenttia).

Toisaalta edes harvat positiivisen kehityksen rataosat eivät ole suojassa junavuorojen lakkauttamisilta. Yksi tällainen on Vaasan rata (viiden viime vuoden kasvu 17 prosenttia).

VR:n vahva tase mahdollistaisi kyllä asiakkaista taistelun, mutta linjana onkin heistä luopuminen.

VR:n henkilöjunaliikenteen monopolin piti varmistaa monilukuisemmat, luotettavammat ja korkealaatuisemmat palvelut kuin mitä pelkästään markkinaehtoisesti voitaisiin tarjota. Lisäksi yksinoikeussopimuksen taustamuistion mukaan ”on mahdollista pitkäjänteisesti kehittää junaliikennettä ja lisätä esimerkiksi alueellista liikennettä, mikä nykytilanteessa on mahdotonta ostomäärärahojen riittämättömyyden takia”. Sopimus toimii siis juuri päinvastoin kuin sen piti.

Päättäjien pitääkin nyt miettiä vaihtoehtoja turmiolliselle VR:n yksinvaltiudelle. Keskustanuorten varapuheenjohtaja Risto Lahti osallistuu tähän keskusteluun esittämällä Vaasan rataa kokeilukentäksi (Suomenmaa 2.9.). Koska pohjalaiset ovat tunnetusti yritteliäitä, ”ajaisin komiasti” saman tien Helsinkiin asti Vaasan Junat Oy:n (VJ) kyydissä.

VJ saisi henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaskiluoto - Seinäjoki, oikeudet kaikkiin nykyisiin suoriin junavuoroihin rataosalla Vaasa - Helsinki, Seinäjokea alku- tai loppupisteenä nyt (IC 173 ja IC 40) sekä 25.10. jälkeen pitävät vuorot (IC 43 ja IC 48). Näin voitaisiin luoda yhteensä viisi päivittäistä suoraa junavuoroparia Vaasan ja pääkaupungin välillä muiden yhä edellyttäessä vaihtoa Seinäjoella.

Tällainen järjestely mahdollistaisi sekä paikallisjunakokeilun että jossain määrin myös kaukoliikenteen hintakilpailun. Koska VJ:llä olisi yksinoikeus Vaasan rataan, paikallisliikenteen kehitys olisi yhtiön innovatiivisuudesta kiinni. Toisaalta kokemusta saataisiin myös kilpailusta erityisen vilkkaalla mutta taantuvalla rataosalla Tampere - Helsinki (toki myös parkanolaisilla ja seinäjokelaisilla olisi mahdollisuus hyötyä VJ:n junista).

Vuonna 2025 päättyvä VR:n yksinoikeus on myrkkyä henkilöjunaliikenteelle ja siksi siitä pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Irtautumisprosessissa voidaan kokeilla vaihtoehtoja, mutta kokeilujen pitää olla rohkeita eikä näennäisiä ja lopputulokseltaan ennalta arvattavissa olevia VR:n aseman pönkittämisyrityksiä tyyliin lättähattuosakeyhtiö Alatölviö - Ylitölviö. Vaasan Junat olisi tässä suhteessa riittävän rohkea kokeilu, kunhan yksityiskohdat käydään läpi.

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja Suomen Rautatiematkustajat ry Nurmes

Kommentoi