Ylinopeuksien sakkorajat ovat selkeät

Poliisi linjasi tieliikenteen ylinopeuksiin sakotuskäytännön rajat.


Ne ovat lokakuun alusta yhteneväiset koko maassa.

Peltipoliisi puuttuu ylinopeuteen huomautuksella 3-11 km/h ylityksissä, sitä suuremmista ylinopeudesta mätkähtää rikesakko tai törkeissä ylinopeuksissa päiväsakkoja ja ajokielto.

Poliisin oman tutkan mittaama 8 km/h:n ylitys tuo jo rikesakon.

Ennen sakotuskäytäntö vaihteli poliisipiireittäin, nyt kaikki kansalaiset ovat tasavertaisia lain edessä.



Poliisi saa kiitokset sakotuskäytäntöön jätetystä pienestä harmaasta alueesta.

Vakionopeuden säädin ei kuulu edelleenkään autojen perusvarustukseen eikä sen käyttö kaupunkien 40-60 km/h:n nopeusrajoitusalueilla ole edes turvallista.

Niinpä pieni ylinopeus kielii useammin vahingosta kuin piittaamattomuudesta.

Vahinko voi sattua myös tienvarren liikennemerkkiviidakossa. Tien varsilla on pahimmillaan taulua taulun perään. Niiden havaitseminen vaatii usein yhtä paljon tarkkaavaisuutta kuin muun liikenteen seuraaminen.

Tiukka rajojen noudattaminen madaltaisi kuljettajien ärsytyskynnystä ja koettelisi kansalaistottelevaisuutta. Kiusanteko ei liene lainsäätäjienkään tarkoitus.



Poliisijohtaja Mikko Paatero vakuuttaa, ettei valvontaresursseja lisätä vaan valvonnan laatua parannetaan.

Se on oikea johtopäätös jos se tarkoittaa poliisin valvonnan keskittämistä paikoille joissa ongelmia on. Ei peltipoliisia vaan ihka aitoja partioita.

Tieliikenteen turvallisuus ei kohene liikenteen nopeusvalvonnalla.

Nopeammin ja tehokkaammin turvallisuus kohenee kehittämällä tiestöä, pitämällä päällysteet kunnossa ja rakentamalla ohituskaistoja.

Nopeusrajoitusmerkki on hyvä viesti autoilijoille turvallisesta matkavauhdista. Autoilijoiden on silti syytä muistaa, että nopeusrajoitukset on asetettu ihanteellisiin tieolosuhteisiin, ei ongelmakeleihin.



  • Pääkirjoitus: Joulunavaus on hieno perinne

  • Pääkirjoitus: Wasa Stationin toteutuksessa täytyy ottaa huomioon huoli keskustan vetovoimasta

  • Pääkirjoitus: Vaasan ydintä vahvistettava

  • Pääkirjoitus: Vaasan rantamaiseman kehittäminen voi saada tänään historiallisen sysäyksen

  • Pääkirjoitus: Jättimarketit ja verkkokauppa ajavat keskustan kivijalkaliikkeet ahtaalle