Wärtsilän tutkimus tiiviisti Vaasassa

Taantuman aikaan Wärtsilä on kasvattanut markkinaosuuksiaan maailman laiva- ja voimalamarkkinoilla. Konserni haluaa jatkossakin kehittää näitä aloja. Suomen markkinat ovat Wärtsilän tuotteille liian pienet. Kuitenkin on hyvä, että Wärtsilä aikoo pitää tuotekehityksensä ja tutkimuksensa Vaasassa. Ideointi ja tutkimus eivät vaadi lähellä olevaa asiakaskuntaa vaan luovia ja pitkälle koulutettuja tutkijoita. Tutkimus edellyttää pitkäjänteistä työtä ja työn tulokset eivät aina näy hetkessä.


Vaasassa testataan parhaillaan venäläisessä tehtaassa valmistukseen otettavaa veturin moottoria. Rautateillä Wärtsilän moottoreita ei paljon ole ollutkaan. Pari vuosikymmentä sitten Wärtsilä lopetti vuosikymmenen kestäneen veturinkehityskokeilun. Wärtsilän viime syksynä ilmestyneessä muistelukirjassa kerrotaan Wärtsilä Vasa 8V22-moottorista, jota pitkän kehityksen jälkeen myytiin vain kahteen veturiin. Sitä tehtiin yhteensä vain 30 kappaletta.

Varsinainen menestys Vaasalle oli 40 vuotta sitten kehitetty Wärtsilä Vasa 20 -moottori. Tätä moottori tehtiin Vaasassa noin 5 000 kappaletta ennen kuin se tämän vuoden alkupuolella siirrettiin Kiinaan. Laivojen apumoottoriksi kehitettyä dieselmoottoria muunnettiin käyttämään monia polttoaineita. Menestyksenkin oli aika loppua.